Woensdag 12/08/2020

'Deze stad heeft de Cartoon's nodig'

Eric Kloeck over de heropening van het Antwerpse filmhuis

Antwerpen / Eigen berichtgeving

Armand Plottier

Morgen opent het Antwerpse bioscoopcomplex Cartoon's opnieuw zijn deuren. Midden oktober vroeg eigenaar Kladaradatsch! Entertainment het faillissement aan, maar het Nederlandse ABC Distribution werd vrij snel bereid gevonden om de cinemazalen nieuw leven in te blazen. Eric Kloeck, die 22 jaar geleden aan de wieg stond van Cartoon's, is weer bij het project betrokken. Een stad als Antwerpen blijft Cartoon's nodig hebben, daar is hij rotsvast van overtuigd.

Bewijst het Kladaradatsch!-debacle niet dat Cartoon's overbodig is geworden?

Eric Kloeck: "Neen! Absoluut niet! Het debacle bewijst vooral dat de Kladaradatsch-top niet echt in film geïnteresseerd was. Topman Peter Hermans heb ik, die instond voor de Antwerpse bioscopen, precies twee keer gesproken in drie jaar tijd. Om helemaal exact te zijn: er was nog een derde gesprek. Toen hij meedeelde dat hij het faillissement aanvroeg. En Hermans was belangrijk, hij had alle touwtjes in handen."

Bleek die desinteresse ook uit het gevoerde beleid?

"Er zijn vreemde dingen gebeurd. In de Brusselse zalen leek het wel of het horecagedeelte en het filmgedeelte aparte levens leidden. Sommige personeelsleden van het restaurant wisten zelfs niet dat er ook een filmzaal in het gebouw zat. In Brussel was het ook niet echt duidelijk waar in het gebouw je nu eigenlijk filmkaartjes kon kopen. Uit dat soort dingen blijkt toch dat de affiniteit met film niet groot was."

Conclusie van het Kladaradatsch!-verhaal?

"Oppassen voor mensen die het grote geld op tafel willen leggen. In het begin klinkt alles veelbelovend, maar vrij snel verdwijnen ze met de staart tussen de poten. Ik weet waar ik over spreek, ooit heb ik met Maurits De Prins (van Superclub, ArP) samengewerkt."

Kan Cartoon's de concurrentie met grote zalen als Metropolis en UGC aan?

"Ooit was de concurrentie voor Cartoon's bikkelhard. Toen wijlen baron Heylen (van het Rex-concern, ArP) in de jaren zeventig en tachtig in Antwerpen de plak zwaaide, was het ondenkbaar dat er meer dan één kopie van een film in Antwerpen circuleerde. Heylen gunde niemand iets. Op dat vlak mogen we nu zeker niet klagen. Ons publiek verschilt ook. Wie naar Cartoon's komt, houdt doorgaans niet van die megabioscopen, heeft ook een welbepaalde filmvoorkeur."

Nooit gedacht aan een samenwerkingsverband van de art-houses in Brussel, Gent, Brugge, Leuven en Antwerpen?

"Er wordt uiteraard samengewerkt tussen zalen als Arenberg (Brussel), Scoop en Sphinx (Gent) en Lumière (Brugge), maar om nu echt tot een overkoepelende structuur te komen, dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Al met al heerst hier nog te veel een kruideniersmentaliteit. En sommige van die zogenaamde art-houses gunnen elkaar echt het licht in de ogen niet, hoor."

Dus gaat Cartoon's nu in zee met het Nederlandse ABC.

"Van de zes gegadigden (o.a. de familie Rastelli van Studio Filmtheaters in Leuven en de Luxemburgse bioscoopgroep Utopia, ArP) brachten zij het beste bod uit. ABC had banden met Cartoon's als filmdistributeur en ik werkte ook voor ABC."

En ABC heeft grootse plannen?

"Zij willen alvast iets aan onze behuizing doen. Als art-house is Cartoon's in Antwerpen toch onderontwikkeld. Het bioscooppubliek is door de grote multiplexen wel aan het een en ander gewend geraakt. Ook zitten we nu met slechts met drie schermen. Dat is te weinig, wil men creatief programmeren. Phil Van der Linden (de eigenaresse van ABC) hoopt ooit voor de verbouwing van Cartoon's met Reg ten Zijthoff in zee te gaan (de Bredase theaterdirecteur Ten Zijthoff kent Antwerpen, hij adviseerde Antwerpen 93, ArP). Maar dat is toekomstmuziek."

Het horecagedeelte blijft voorlopig dicht.

"Alles moet heringericht worden. Wij hopen binnen de kortste keren weer met een echt filmcafé te beginnen. Zo zouden we graag met een vzw binnen Cartoon's van start gaan. Die vzw, een soort Vrienden van de Cartoon's, zou dan één keer in de week klassieke films kunnen programmeren. Binnen die structuur zou het café een rol kunnen spelen."

Cartoon's heropent op woensdag 22 november met o.a. Lijmen (Robbe De Hert), Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee), de García Márquez-verfilming El Coronel No Tiene Quien Le Escriba (Arturo Ripstein), de eigenzinnige Shakespeare-adaptatie Titus van Julie Taymor en Lumumba van Raoul Peck.

Film

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234