Zaterdag 27/11/2021

Brexit

Deze 'remain'-posters zagen nooit het daglicht

null Beeld M&C Saachi
Beeld M&C Saachi

Nu Groot-Brittannië zijn wonden likt na de uitslag van het brexit-referendum, neemt de kritiek op de campagne van het remain-team toe. Wat er misging? Aan een gebrek aan artistiek talent kan het alvast niet gelegen hebben. Een week na het referendum hebben enkele reclamebureaus de posters vrijgegeven die niet weerhouden werden voor de campagne.

Voor de campagne 'Britain stronger in Europe' werd samengewerkt met de beste creatives en communicatiestrategen uit het Verenigd Koninkrijk. Saatchi & Saatchi, M&C Saatchi, Adam & Eve/DDB en WPP zijn maar enkele van de bekendste namen.

Een week na het referendum duiken posters voor de remain-campagne op die nooit gebruikt zijn. Volgens Moray MacLennan, CEO van M&C Saatchi, is dat niet gebruikelijk. "Maar nu is het anders. We zijn nog steeds emotioneel betrokken, de kwestie is van vitaal belang, en zal dat blijven. En misschien helpt het om deze ideeën publiek te maken."

Negatief

We hebben gefaald, is de algemene teneur bij de betrokken reclamebureaus. "We hadden het beter kunnen en moeten doen."

Een van de grootste problemen, meent MacLennan, is dat het 'Remain'-kamp vastberaden was een negatieve houding in te nemen. Zijn bureau was voorstander van een postieve boodschap. "We bedachten een strategie gebaseerd op 'Verlaat de Unie niet, leid ze'. Maar daar waren ze niet voor gewonnen."

Ook Adam & Eve/DDB zag het positief, en wou 'Remain' voorstellen als het beste van twee werelden. "Maar dat paste niet bij het heersende gevoel van het 'Remain'-kamp dat het Schotse referendum gewonnen werd door de risico's te benadrukken", zegt CEO James Murphy.

Angst centraal

Dus tegen het advies van de communicatiebureaus in, stond angst centraal in wat een verwarrende en onsamenhangende strategie werd. Terwijl de 'Leave'-campagne alle goede zaken van een brexit benadrukte, was de 'Stronger in'-campagne onaflatend negatief.

Dit zijn enkele van de 'remain'-posters die niet weerhouden werden:

null Beeld John O¿Keeffe
Beeld John O¿Keeffe
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
null Beeld Saatchi & Saatchi
Beeld Saatchi & Saatchi
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234