Zondag 25/10/2020

reportage

Deze privéschool leidt jongeren met autisme op tot informatici

VZW De Lift, een informaticaschool voor kinderen met autisme. Met Brent (16, rechts) en Koen (18, links)Beeld Illias Teirlinck

Secundaire school De Lift stoomt jongeren met een autismespectrumstoornis klaar voor een carrière als informaticus. Het is een dure privéschool die in principe geen diploma's uitdeelt. "Dit systeem werkt net goed voor hen."

Xander (18) voelt zich goed achter zijn computer. "Dat is de plek waar ik op mijn gemak ben, waar ik me van de drukte kan afsluiten", zegt hij. Er zijn wel meer jongeren die een grote affiniteit koesteren voor computers, maar als ze lijden aan een autismespectrumstoornis, zoals Xander, is het lastig om ze te laten functioneren in het secundair onderwijs, en ze dus verder te begeleiden naar een loopbaan waar ze effectief iets kunnen doen met die voorliefde. Terwijl heel wat informaticabedrijven uitgerekend staan te springen om autistische werknemers in dienst te nemen: de computer hoort voor velen van hen bij hun biotoop, en al die uren achter het scherm resulteren vaak ook in navenante computervaardigheden.

Om gemiddeld tot normaal begaafde jongeren met een autismespectrumstoornis de stap naar de arbeidsmarkt te helpen zetten, startte twee jaar geleden in het Vlaams-Brabantse Diest privéschool De Lift, die dit schooljaar de specifieke stoornis van Xander, Koen, Brent, Robrecht en Henri probeert te kanaliseren naar relevante computerervaring. "De computer is erg belangrijk voor hen, dat is meestal een constante in hun leven voordat ze naar hier komen", zegt Annemie Willekens, pedagoge en coördinatrice bij de school. "In zekere zin werkt hun geest ook als een computer: heel logisch en gestructureerd."

Xander (17)Beeld Illias Teirlinck

Alleen al voor die kleine groep van vijf leerlingen is een korps van zeven leerkrachten nodig, die hen niet alleen twaalf uur per week computervaardigheden leren, maar ook algemene vakken als Nederlands, Engels, wiskunde, economie en socio-communicatieve vaardigheden. Traditionele schooljaren zijn er niet: leerlingen lopen er twee tot zes jaar school, waarbinnen ze in hun eigen tempo de juiste vaardigheden aanleren. De lessen zijn heel individueel gericht: leerlingen specialiseren in bepaalde richtingen die hen het beste liggen, en hun sleutel tot de arbeidsmarkt is een getuigschrift dat de school zelf uitschrijft en certificaten vanuit de informaticasector zelf. Een certificaat van programmeur in Java, bijvoorbeeld, dat informaticareus Oracle uitkeert, en dat onlangs een van de twee vorig jaar afgestudeerde leerlingen behaalde.

Heel specifieke groep

Klassen worden door maximaal twee leerlingen bevolkt, en de leerlingen die de meeste begeleiding nodig hebben, krijgen individueel les. Vaak wordt de klassieke verhouding omgedraaid: de leerkracht zit achter een bank, de leerling noteert op een bord. Er is een time-outruimte voor wanneer een leerling zich ongepast afreageert, een rustruimte waarin ze zich op eigen vraag kunnen terugtrekken. Zo werd het administratieve gebouw van een oud militair fort, dat de school ter beschikking kreeg van het lokale stadsbestuur, omgebouwd tot een campus die een maximale structuur probeert te leveren, en waar externe prikkels zo veel mogelijk worden uitgeschakeld.

De manier van lesgeven en evalueren is ook heel anders dan in een klassieke school: vaak worden dingen uit andere vakken, zoals Engels en sociale vaardigheden, aangeleerd terwijl ze les krijgen in programmeertalen of netwerkprotocollen. "Sommige van onze jongeren kunnen informaticastudies op hogeschoolniveau aan, terwijl ze op algemene vakken op het niveau van de lagere school zitten", zegt Willekens. "Het is een heel specifieke groep. Veel van hen moeten we zelfs leren hoe ze de bus moeten nemen. De computer is in alles wat we hen aanleren een tussenmiddel voor ons: het kader waarlangs we hen wegwijs maken in andere dingen."

De Lift is een privéschool, die onder het collectief thuisonderwijs valt, en levert in principe geen diploma's secundair onderwijs af (al kan er wel een aangepast lessenpakket worden gevolgd, waarna de leerling zijn diploma secundair onderwijs kan behalen via de examencommissie van de Vlaamse gemeenschap).

De inschrijvingskost is ook niet gering: 1.500 euro per maand. "Dat is ons grote pijnpunt: er zijn een paar ouders die daar een lening voor zijn moeten aangaan", geeft Willekens toe. "We dekken met dat inschrijvingsgeld alleen het loon van de lesgevers, sponsors leverden de computerapparatuur en infrastructuur. Er is ook geen mogelijkheid om de schaal van de school te vergroten, en zo die prijs naar beneden te halen: als ons leerlingenaantal verhoogt, waarvoor we in principe wel de ruimte voor hebben, moeten we ook meer leerkrachten aanwerven. We willen niet wijken van dat geïndividualiseerd onderwijs, omdat dat precies hetgene is dat zo goed werkt voor hen. Zelfs in het buitengewoon onderwijs, waar men vaak wonderen doet in groepjes van vijf leerlingen, is twee leerkrachten voor een klas van evenveel leerlingen ongezien."

Beeld Illias Teirlinck
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234