Vrijdag 14/05/2021

Videogames

Deze Poolse scherpschuttergame neemt 'Call of Duty' op de korrel

null Beeld Koch Media
Beeld Koch Media

Vijf jaar geleden scoorde de Poolse gamestudio CI Games een culthitje met 'Sniper: Ghost Warrior', een videogame die schieten met een scherpschuttersgeweer, eerder een randdiscipline uit shooters als 'Call of Duty' en 'Battlefield', opwaardeerde naar een volledig spel. Met de opbrengsten van die game en zijn sequel, en een bewezen nichepubliek dat uitkijkt naar de derde game uit de reeks, wil het bedrijf nu rechtstreeks de concurrentie aangaan met de blockbusters.

Plat op de buik, zodat u de grassprietjes bijna in uw neus voelt prikken. Geduldig afwachten tot uw doelwit stilstaat. Inzoomen. Bijrichten. Adem inhouden. En daarna geduldig de trekker overhalen. 'Sniper: Ghost Warrior 3' is een 'first person shooter', net zoals de bekende games uit de 'Call of Duty'- en 'Battlefield'-reeksen. Maar waar het 'snipen' (schieten met een scherpschutterskarabijn) in die twee blockbusters eerder een intermezzo is tussen het plegen van halve genocides met het machinegeweer door, is het in deze game van Poolse makelij het centrale element.

Dat is meteen ook de reden waarom heel wat spelers zitten uit te kijken naar 'Sniper: Ghost Warrior 3'. De twee eerste games uit de reeks, die aan een relatief karig budget werden ontwikkeld en respectievelijk in 2011 en 2013 op de markt werden gebracht, hebben een nichepubliek rond zich geschaard: van spelers die tuk zijn op scherpschutterij, en vonden dat ze daar te weinig van geserveerd kregen in de traditionele shooters.

null Beeld Koch Media
Beeld Koch Media

Afwisseling

"We hebben zelfs weinig veranderd aan de mechanieken van het 'snipen'", zegt Tomasz Pruski van de in hoofdstad Warschau gevestigde gamestudio CI Games, 'senior designer' voor de game. "Die waren al op punt in de vorige games. Het verschil dat we met deze derde aflevering willen maken, is dat je - hoewel het zwaartepunt op scherpschieten ligt - ook nog op andere manieren je doel kunt bereiken."

Waar de twee vorige games bijna uitsluitend om de scherpschutterij draaiden, zullen er bij 'Sniper: Ghost Warrior 3' ook andere vormen van actie in het spel zijn, zoals het voeren van open vuurgevechten en het besluipen van vijanden om ze van dichtbij uit te schakelen. "Maar het is de bedoeling dat je de drie wat met elkaar afwisselt", zegt Pruski. "Je begint iedere opdracht wellicht met het vanop afstand neerhalen van vijanden, maar wanneer je wordt ontdekt moet je het verder op andere manieren zien af te handelen."

CI Games heeft 40 miljoen Poolse Zloty's (iets meer dan 9 miljoen euro) geïnvesteerd in 'Sniper: Ghost Warrior 3', waardoor het de tweede duurste Poolse game tot nu toe is (de toppositie wat dat betreft komt van 'The Witcher III' van concurrerende gamehuis CD Projekt, dat 45 miljoen Zloty's of zo'n 10 miljoen euro mocht kosten). De druk om van de game een hit te maken is dan ook enorm groot, en dat lukte moeilijk met alleen maar het op scherpschutterij azende nichepubliek dat de twee eerste games uit de serie hebben opgebouwd. Dus moest de game - met de opwaardering van gewone schiet- en sluipactie - wat meer panache krijgen voor een breder publiek.

Senior designer Tomasz Pruski Beeld Koch Media
Senior designer Tomasz PruskiBeeld Koch Media
null Beeld Koch Media
Beeld Koch Media

Kantelmoment

De lancering van 'Sniper: Ghost Warrior 3', momenteel gepland in januari 2017, wordt zelfs een kantelmoment voor het bedrijf, zegt Tarek Tyminski, CEO en medeoprichter van CI Games, dat in 2002 begon en tijdens zijn eerste jaren vooral goedkope breintraining-games voor de Nintendo DS-zakconsole maakte. Maar met de opbrengsten van de ene game maakte het de andere, en ondertussen schaarde het net genoeg budget bij elkaar om een schietgame te maken dat kleppers als 'Call of Duty' het vuur aan de schenen kan leggen.

"Onze twee vorige games waren onverwachte hits, hoewel ze nog met een tamelijk klein budget werden gemaakt en aan een budgetvriendelijkeprijs werden verkocht", zegt Tyminski. "Onze studio is incrementeel gegroeid, mee met onze games. Met de opbrengsten van de games die we hebben gemaakt, en wat hulp van onze aandeelhouders, kunnen we nu eindelijk inzetten op die grote productie die we altijd al wilden maken."

Het is ook een opsteker voor de Poolse videogame-industrie, die na het uiterst succesvolle 'The Witcher III' vorig jaar weer een nieuwe topgame in de maak heeft. "De industrie is hier mooi aan het groeien", zegt Tyminski. "We hebben al een paar mooie successen gezien. De industrie is hier sexy. Veel jonge mensen willen hun professionele carrière beginnen in videogames. Dat is vaak hun eerste keuze."

null Beeld Koch Media
Beeld Koch Media

Geen 'Call of Duty'-kloon

Maar natuurlijk worden ook de fans van het eerste uur niet vergeten. Voluit in de aanval gaan resulteert gegarandeerd in een vroegtijdig overlijden van uw spelerpersonage, een Amerikaanse scherpschutter die wordt ingezet in de strijd tegen ultranationalistische separatisten in de Kaukasische staat Georgië. Het aantal tegenstanders die u in een missie tegenkomt blijft meestal beperkt tot een vijftiental, veel minder dan de halve massamoorden die u in een doorsnee 'Call of Duty'-aflevering uitvoert. Maar ze zijn zo lastig neer te halen dat u het gegarandeerd voorzichtiger - en liefst dus eerst vanop een afstand - aanpakt.

"We wilden er natuurlijk ook weer geen 'Call of Duty'-kloon van maken", zegt Pruski. "We willen het soort game maken waarin de speler eerst de omgeving bestudeert, een tactiek kiest, en rustig zijn aanval uitvoert. Wie dat uitsluitend met het scherpschutterskarabijn wil doen, en er het geduld voor heeft, kan dat ook nog steeds."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234