Zaterdag 07/12/2019

Deliveroo

Deze negentienjarige daagt Deliveroo voor de rechter

Maaltijdbezorger Sytze Ferwerda klaagt zijn werkgever Deliveroo aan. Deliveroo wil vanaf 1 februari alleen nog met zelfstandige bezorgers werken, niet meer met vaste contracten. Ferwerda wil echter gewoon in loondienst blijven. Beeld ANP

Kan online maaltijdbezorger Deliveroo zijn Belgische en Nederlandse koeriers verplichten om vanaf 1 februari zelfstandige te worden? Sytze Ferwerda vindt van niet en besloot om het platform voor de rechter te dagen. "Deliveroo zegt dat het naar zijn riders wil luisteren. Ik wil dat ze iets doen."

Sytze Ferwerda is een Amsterdamse Deliveroo-koerier zoals er ook in Vlaanderen dagelijks honderden tegelijkertijd maaltijden van restaurants naar hongerige klanten fietsen. Net als zijn collega-koeriers houdt hij van zijn job. "Ik woon al heel mijn leven in Amsterdam, maar ik kan na anderhalf jaar fietsen voor Deliveroo pas zeggen dat ik de stad écht ken. Bovendien is het een ideale manier om als student wat bij te verdienen." Ferwerda studeert politicologie aan de Universiteit van Amsterdam.

Als fietsen voor Deliveroo de ideale manier is om wat bij te verdienen, waarom sleept u het bedrijf dan voor de rechter?

"Eerlijk, ik wil heel graag als koerier blijven werken, maar ik wil de rechten behouden die in mijn arbeidscontract staan. En dat kan niet meer vanaf 1 februari, dan verplicht Deliveroo elke koerier om zelfstandige te worden. Je moet dan zelf instaan voor je ongevallen- of ziekteverzekering. (In België biedt Deliveroo gratis bijkomende ongevallenverzekering, die wordt aangeboden samen met de Belgische start-up Qover, FE) Dat wil ik helemaal niet."

Hoe heeft Deliveroo u op de hoogte gebracht?

"Toen ik na de zomervakantie mijn mails opende, zag ik plots een bericht van Deliveroo aan alle riders. Na een succesvolle test ergens buiten Amsterdam bleek dat je als zelfstandige koerier meer kon verdienen. We zouden per geleverde maaltijd betaald worden. Deliveroo communiceert dan dat die beslissingen in functie van hun koeriers worden genomen, maar dat is niet zo."

Hoe bedoelt u?

"Naast de rechten die in zo'n arbeidscontract bepaald zijn, verlies ik ook een zekerheid op inkomsten. Zelfs wanneer er weinig bestellingen waren, was ik zeker dat ik 8 euro per uur verdiende. Ik rijd gemiddeld 8 uur per week voor Deliveroo.

Is dat niet de prijs die koeriers betalen om flexibel te werken?

"Neen. Wat me vooral stoort is dat Deliveroo beweert dat flexibel werken alleen maar kan als zijn koeriers zelfstandigen zijn. Dat is niet zo, Deliveroo wil uit winstbejag alle risico's op zijn koeriers afschuiven.

"Het systeem zoals het was, werkte behoorlijk goed. Je kon op het laatste moment beslissen om wel of niet te werken. Flexibeler kan haast niet."

Wat heeft u doen besluiten om Deliveroo voor de rechter te dagen?

"Ik ben in september van vorig jaar in contact gekomen met de Riders Union, dat is een groepje koeriers die gesteund wordt door de Nederlandse vakbond FNV. Zij hebben zich heel goed georganiseerd. Zij willen Deliveroo overtuigen om zijn koeriers beter te behandelen."

Hoe doen ze dat?

"Riders hebben onder elkaar niet veel contact. Meestal is er niet veel tijd om over de arbeidsvoorwaarden te spreken en je te organiseren. De Riders Union is daar wel in geslaagd dankzij flyeracties en een groepschat. Ik heb in november deelgenomen aan een protestactie aan het hoofdkantoor van Deliveroo. De gordijnen bleven gesloten en het logo van het bedrijf was van de gevel gehaald.

"Het hoofdkantoor laat altijd weten dat ze gerust willen luisteren. Ik wil dat ze iets doen."

Hoe komt het dat u de eerste bent?

"Bij de Riders Union zijn er heel wat fietsers die bang zijn om hun werk te verliezen als ze een procedure zouden starten. Ook bij de FNV wezen ze op dat risico. Bovendien kost zo'n procedure veel. gelukkig kan ik dankzij een crowdfundingsactie in samenwerking met (de Nederlandse partij) PvdA de kosten voor de procedure dekken."

Bent u dan niet bang?

"Ik zou het jammer vinden mocht ik niet meer voor Deliveroo kunnen rijden, maar mijn wereld zou niet plots stoppen met draaien."

Hebt u al een reactie ontvangen van Deliveroo?

"Neen niet persoonlijk. Ze hebben wel met een brief gereageerd toen we de juridische procedure hadden opgestart. Daar stond niets spannends in."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234