Zaterdag 16/01/2021

Luchtvaart

Deze lowcostmaatschappij vliegt de wereld rond voor 150 euro. Daarom kan het zo goedkoop

Beeld rv

Voor een prikje naar de VS vliegen? Het kan, want ook lowcostmaatschappijen vliegen nu op lange afstanden. Toch hoeven klassieke maatschappijen niet bang te zijn van de prijsbrekers.

Al jaren vliegen we voor een appel en een ei naar Barcelona, Berlijn of Oslo, met dank aan de Ryanairs, Vuelings en Easyjets van deze wereld: lagekostenmaatschappijen bij wie we met plezier onze knieën enkele uren tegen de borst klemmen en drie truien aantrekken om onze valies toch maar niet te zwaar te maken. Zeker vier op de tien korte vluchten worden tegenwoordig uitgevoerd door zo'n lowcostmaatschappij. Nu gaan die zich ook toeleggen op verre vluchten. 

Het nagelnieuwe French Blue belooft vanuit Parijs voor 149 euro naar de Dominicaanse Republiek te vliegen. Met Norwegian kun je dan weer voor 159 euro naar New York vliegen, en voor 20 euro extra gaan zonnen in Miami. Ook Wow Air biedt vanuit onder meer Berlijn vluchten over de grote plas aan voor 129 euro.

Menukaart

Hoe dat zo goedkoop kan? "Net als bij korte vluchten krijg je als passagier een menukaart voorgeschoteld. Voor extra bagage, eten en drinken moet je bijbetalen. Of je neemt je boterhammetjes mee op het vliegtuig, dat kies je zelf", legt luchtvaartexpert Luk De Wilde uit. "De lonen voor het personeel liggen ook lager bij goedkope maatschappijen. Jonge mensen zien het als een springplank naar een grotere werkgever. French Blue plaatst ook meer stoelen dan andere maatschappijen in de Airbus A330: meer inkomsten, minder brede zitjes." Bovendien spelen ook de huidige lage brandstofkosten een belangrijke rol.

Er zijn dus een aantal mogelijkheden om de prijs te drukken, maar al bij al zijn ze beperkt. "Bij Europese vluchten, bijvoorbeeld, kan een vliegtuig de kosten beperken door twintig minuten na een landing alweer koers te zetten richting een volgende bestemming. Op langeafstandsvluchten gaat dat niet zomaar, dus dat voordeel verlies je al deels", zegt transporteconoom Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). Hij verwacht dan ook niet dat lowcostmaatschappijen de luchtvaart op zijn kop zullen zetten, zoals ze bij korte vluchten wél hebben gedaan. "Als ze op termijn 10 procent van de verre vluchten zullen uitvoeren, zal het al veel zijn." De Wilde schat dat ze binnen tien jaar hoogstens 5 procent zullen vertegenwoordigen. "Als het op lange vluchten aankomt, willen de meeste reizigers gerust iets meer betalen voor comfort. We hoeven de volgende jaren nog niet geen lowcostlangeafstandsvluchten vanuit Zaventem te verwachten."

Bovendien moet je ook met de reclame voor de lage prijzen nog opletten. Luk De Wilde: "Veel luchtvaartmaatschappijen maken reclame met vluchten vanaf een bepaald bedrag, terwijl je in realiteit bijna altijd meer betaalt. Die goedkoopste prijzen gaan meestal over vijf stoelen in het hele vliegtuig, dus je moet al wat meeval hebben om effectief die plaatsen te kunnen reserveren. Laat je dus niet zomaar misleiden door marketingtrucjes."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234