Vrijdag 20/05/2022

Deze heiligverklaring werd u aangeboden door Nestlé

Paus Franciscus draagt de mis voor tijdens de heiligverklaring van Johannes Paulus II en Johannes XXIII. Het evenement kostte 8 miljoen euro. Beeld BELGA
Paus Franciscus draagt de mis voor tijdens de heiligverklaring van Johannes Paulus II en Johannes XXIII. Het evenement kostte 8 miljoen euro.Beeld BELGA

Tientallen bedrijven waren voor en achter de schermen in de weer om de heiligverklaring van paus Johannes Paulus II en paus Johannes XXIII te financieren. Onder hen voedingsreus Nestlé en energiebedrijf Eni. Serene product placement met de zegen van hierboven.

Lieven Desmet en Remy Amkreutz

Werchter heeft zijn concert, met honderdduizenden enthousiaste aanwezigen. Rome heeft zijn heiligverklaringen, ook met honderdduizenden enthousiaste aanwezigen. En zijn op een festivalweide bedrijven zeer visueel aanwezig om hun waar te slijten, dan is dat in Vaticaanstad niet anders. Alleen zijn ze minder visibel.

Dus geen banners of vlaggen van Nestlé, al was de Zwitserse beursgenoteerde voedingsreus wél latent aanwezig afgelopen weekend. Net als enkele tientallen andere bedrijven.

Kapitalisme
De bekendste namen, naast Nestlé, waren de energiebedrijven Eni en Enel, de bank Intensa Sanpaolo en de Italiaanse spoorweggroep Ferrovie Italiane. Elk deed zijn duit in het zakje, naar verluidt zo'n 500.000 euro, om het enorme event en de volkstoeloop te spekken. "Bij de Wereldjongerendagen sponsorde Nestlé eveneens", zegt Olivier Lins, woordvoerder van de Antwerpse bisschop Johan Bonny. "Toen werden er gratis flesjes water en energiedrankjes uitgedeeld."

Het kan misschien verbazen, zeker met deze paus die het ongebreidelde kapitalisme enkele maanden geleden nog zwaar kapittelde in een 84 pagina's tellende apostolische exhortatie. "De aanbidding van het Gouden Kalf is terug in een nieuwe en wrede gedaante: de aanbidding van geld en de dictatuur van de onpersoonlijke economie die elk menselijk doel ontbeert. We kunnen niet langer vertrouwen op de onzichtbare hand van de markt. Meer gerechtigheid vereist meer dan economische groei."

Zo antikapitaal de paus toen klonk, zo gretig maakten de Heilige Stoel en de stad Rome afgelopen weekend gebruik van de financiën van grote bedrijven. Logisch ook, want het evenement kostte naar schatting 8 miljoen euro. En dat geld wil het Vaticaan niet uit de offerandeschaal halen.

"De paus probeert schoon schip te maken en de rekeningen moeten kloppen", zegt Lins. "Natuurlijk zal hij nooit toestaan dat een wapenbedrijf sponsort, maar het is niet zo dat elke bank gemeden moet worden. Zeker niet als zij geen grote visibiliteit eisen voor hun bijdrage."

Dat er op het Vaticaanplein geen vlaggen of banners hangen van de sponsors is in dat opzicht logisch, meent Geert Lesage, secretaris van de persdienst van de bisschoppenconferentie. Hij ziet er eerder een serene vorm van product placement in, of - in het geval van de spoorweggroep - een dienstverlening. Denk bijvoorbeeld ook aan het gratis aanbieden van wifi. Dat het ook gewoon om financiële steun kan gaan, om de budgetten rond te krijgen voor een bepaald project is ook al geen groot geheim.

In Vaticaanse kringen klinkt het dat al sinds 2000 geregeld een beroep doet op grote bedrijven. Zo sponsorde Eni rond de eeuwwisseling ook al de restauratie van de Sint-Pietersbasiliek.

Goodwill
"Voor die tijd werd er intern fel over gediscussieerd", klinkt het bij een hoge functionaris. "Vandaag niet meer. Maar deze bedrijven zijn wel sociaal bewust en verdedigen de katholieke waarden. Zo heeft Eni een sociaal programma in ontwikkelingslanden. Ook zijn de leiders van zulke bedrijven katholiek, waardoor zij meer toegang hebben tot de Heilige Stoel. Maar maak u geen zorgen. De paus zal geen kleding gaan dragen met een bedrijfslogo erop."

Dat beseft ook marketing- en advertisingprofessor Tim Smits (KU Leuven). "Dit is minder bizar dan wij misschien denken. Het past binnen de corporate social responsability. Denk maar aan de Glazen Huizen bij ons of andere goede doelen. Het creëert goodwill, zowel intern als extern, en heeft weinig te maken met het promoten van hun merk. Een co-branding met een morele speler als de kerk zegt vooral iets over het bedrijf, en hun rol in de samenleving."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234