Zondag 15/12/2019

'Deze game bouwt voort op mijn strips'

Bij striplezers is de Frans-Belgische auteur Benoît Sokal vooral bekend van zijn reeks Inspecteur Canardo. Maar de twee afgelopen decennia waagde hij zich evengoed geregeld aan videogames. Met Syberia 3 keert hij, na een stilte van tien jaar, terug naar het medium.

Bij Inspecteur Canardo, de stripreeks die hij al sinds 1979 runt, is Benoît Sokal alleenheerser over beeld en tekst. Bij Syberia 3, de videogame die hij net heeft afgewerkt voor het Franse gamebedrijf Microïds, is hij scenarist en art director, binnen een team van tientallen ontwikkelaars. Cruciale rollen, dat wel. Maar hij kan, in tegenstelling tot het solitaire werk dat hij achter de tekentafel verricht, niet zonder de anderen. En dat vindt hij mooi. "Soms verbaast het me dat er niet meer striptekenaars naar de digitale wereld overstappen", zegt Sokal. "Strips tekenen is monnikenwerk: er is niemand die ooit je creatieve keuzes in vraag stelt. Bij het creëren van een game ben je constant met tien, vijftien mensen in de weer. Je bent eigenlijk heel de tijd aan het brainstormen."

Syberia 3 is het zesde exploot in de wereld van de videogames van de 62-jarige auteur. Hij maakte in 1999 - meer dan twintig jaar nadat hij zijn eerste stappen als striptekenaar had gezet - zijn eerste game met Amerzone, en keerde daarna nog een paar keer terug naar het medium: voor de eerste twee Syberia-afleveringen, en voor de mysteriegames Paradise en Sinking Island.

Striptekenaars zijn oeuvrebouwers, die geregeld weer terugkeren naar eerdere creaties. En dus bracht hij zijn heldin Kate Walker voor een derde keer terug naar de barre fantasiewereld van Syberia, die volgens Sokal vooral geïnspireerd is door het door de natuur herwonnen landschap van Tsjernobyl.

Het grote verschil tussen strips en games zit hem volgens Sokal in die fantasiewereld, en wat de auteur ervan kan of wil laten zien. "Een videogame is iets waar je als bezoeker in duikt, iets dat leeft", zegt hij. "Je kunt je erin laten afleiden van het verhaal en zelfstandig dingen ontdekken. Ik heb als auteur minder controle over de omgeving waarin de speler terechtkomt dan over de wereld die de lezer ervaart in een strip. Tegelijkertijd heb ik wel veel meer vrijheid in het creëren van die wereld: bij een strip ben ik bijvoorbeeld beperkt door een vast aantal pagina's. Wat ik ook geweldig vind aan het medium is dat het constant evolueert op technologisch gebied, en dat het publiek bereid is om mee te groeien. Maar evengoed is een game als Syberia 3 een logisch vervolg van wat ik doe in strips: ik was op een bepaald moment even gefascineerd door games als door de Robbedoezen en Kuifjes die ik als kind heb verslonden. En de gamevorm die ik koos voor Syberia 3 ligt heel erg in het verlengde van mijn stripwerk."

Geen 'bagarre'

Sokals liefdesverhouding met de videogame begon in de vroege jaren 90 met Myst, een exploratiegame waarin de speler een fantasiewereld moest ontdekken. Datzelfde gevoel voor mysterie zit ook in Syberia 3, waarin exploreren en converseren de boventoon voeren. Het is wat dat betreft een verre nazaat van stokoude games als The Secret of Monkey Island, zogeheten adventure games die vandaag in een verdomhoek zijn geraakt.

En toch, zegt Sokal, had hij geen zin om van Syberia 3 - mee met zijn tijd - een actievollere game te maken. "In een videogame wordt 'actie' al te vaak gedefinieerd als 'vechten'. Bagarre. Dat vond ik niet bij het verhaal passen. Als speler ben ik fan van games als Assassin's Creed en Far Cry, die hun actie presenteren in een geloofwaardige wereld. Maar ik wilde dichter bij het verhaal blijven, en het verteltempo wat trager houden om de speler af en toe te laten stilstaan bij de beelden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234