Donderdag 08/12/2022

Charlie Hebdo

Deze Belgische studenten raakten de geheime Charlie Hebdo-bunker in

null Beeld Bas Bogaerts
Beeld Bas Bogaerts

Een geheime gepantserde bunker in Parijs. Daarin werken de redactieleden van het satirische magazine Charlie Hebdo sinds de aanslagen. Twee Brusselse studenten kregen toegang tot die geheime locatie. "Toen ik het idee voorstelde, geloofde niemand dat het zou lukken."

Rani Decock

Twee studenten journalistiek aan de Erasmus Hogeschool Brussel slaagden erin om een bezoek te brengen aan de geheime redactie van Charlie Hebdo. Na de aanslagen van 7 januari 2015 waarbij twaalf mensen het leven lieten, verhuisde het satirisch blad even naar de Franse krant Libération. Maar sinds september zetten de overgebleven redactieleden hun werk verder op een geheime locatie in Parijs.

Daar kregen de twee studenten, Stijn Van Hove (21) en Arnaud De Decker (22) een exclusief interview en een rondleiding van directrice Marika Bret. Een unicum, want daar was nog geen enkel Belgisch mediabedrijf in geslaagd. Al was er wel wat geluk mee gemoeid. "Bret is een vriendin van mijn ouders en op een familiefeest heb ik haar aangesproken. Ik dacht niet dat het zou lukken, maar ze gaf me meteen haar visitekaartje", vertelt De Decker.

Het was toeval, maar er was ook doorzettingsvermogen voor nodig, benadrukt Peter Mast, docent aan de Erasmus Hogeschool. "We waren verrast door het idee, want het was nog niemand gelukt", zegt Mast. "Door familiebanden is het inderdaad wat sneller gegaan, maar ze hadden wel de juiste journalistieke reflex om zich niet te laten tegenhouden toen bleek dat er nog niemand in geslaagd was."

Net voor hun bezoek ontdekten ze waarom dat zo is. Marika Bret gaf het adres telefonisch door en vertelde er meteen bij dat ze het enkel mondeling aan elkaar mochten doorgeven. Dat adres leidde hen naar een anonieme garagepoort in hartje Parijs.

Geen camera's toegelaten

"Binnenin waren de veiligheidsmaatregelen echt ongelooflijk", zegt Van Hove. Eerst werd hun identiteit gecontroleerd door twee kleerkasten van securitymensen. Vervolgens werden ze door een lange grauwe tunnel naar een scanner geleid. Daar moesten ze net als alle redactieleden al hun zakken leegmaken en hun camera's achterlaten, want die bleken strikt verboden op de redactievloer. Via maar liefst vier gepantserde deuren kwamen ze uiteindelijk op de redactie terecht waar Maria Bret hen vriendelijk begroette. Zij staat sinds de aanslagen onder permanente privébewaking.

Die ervaring heeft een enorme indruk achtergelaten bij de studenten. "Toen we aankwamen beseften we dat dit niet zomaar een bezoek zou worden", zegt Van Hove. "We waren toch wat onder de indruk dat de redactieleden dagelijks met zulke veiligheidsmaatregelen te maken krijgen. Ik denk niet dat ik het zou kunnen, maar ik zou ook niet willen opgeven. Het is natuurlijk erg moeilijk omdat ik het niet zelf heb meegemaakt."

Met de reportage wilden de twee studenten een inkijk geven in de redactie van het magazine nu anderhalf jaar na de terreuraanslag. Cartoons op de muren van de redactievloer zijn een stille herinnering aan de verschrikkelijke gebeurtenissen. "Er was weinig op te merken dat deed terugdenken aan wat de redactie allemaal heeft meegemaakt. Behalve enkele cartoons en natuurlijk het kogelvrije glas", zegt De Decker.

Door die cartoons kwam het satirische magazine meer dan eens in een mediastorm terecht. Meteen na de aanslagen riep iedereen nog massaal 'Je suis Charlie' en stapte anderhalf miljoen mensen mee in de herdenkingsmars. Maar later zorgde onder meer de cartoon van Aylan als volwassen aanrander in Duitsland en de voorpagina na de aanslagen in Brussel - met Stromae en rondvliegende lichaamsdelen - voor controverse en heisa in de media.

Daarom wilden de twee studenten de andere zijde van het verhaal weergeven. Want de informatie die in de media verscheen, bleek niet altijd waar te zijn. "De media hebben weinig moeite gedaan om zich correct te informeren. Het is bijvoorbeeld niet waar dat Rénald Luzier geen tekeningen meer over de profeet Mohammed wilde maken. Natuurlijk verkopen zulke sappige quotes wel goed in deze tijden", besluit De Decker.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234