Woensdag 29/01/2020

'Deze band is de kleinkunst ontgroeid'

Yevgueni heeft zichzelf op Aan de arbeid een iets steviger geluid aangemeten dan op het debuut Kannibaal. Maar ook voor de nieuwste plaat, dit weekend in de winkels, blijft de groep zweren bij het Nederlands: 'Engels is een rookgordijn waarachter zelfs de grootste onzin cool klinkt.'

DOOR BART STEENHAUT

Het is laat geworden gisteren. Gevoed door veel te veel drank hebben Klaas Delrue (zang) Geert Noppe (piano) en Maarten Van Mieghem (bas) tot vijf uur 's ochtends over het Leven gefilosofeerd, en nu zitten ze met kleine oogjes, sterke koffie en versgeperste vruchtensapjes de vermoeidheid te verbijten. Op de koop toe moeten er vragen worden beantwoord van het type:

Hoe komt het dat zoveel Vlaamse muzikanten een broertje dood hebben aan hun moedertaal?

Van Mieghem: "Simpel: er zijn heel veel topmuzikanten, zoals Mauro of Stef Kamil Carlens, die in elk interview zeggen dat ze graag eens iets in het Nederlands zouden doen maar er toch niet aan beginnen. Omdat ze niets gedaan krijgen waar ze zelf ook voor de volle 100 procent achter kunnen staan, wellicht. Begrijpelijk: Engels blijft toch vaak een soort rookgordijn waarachter zelfs de grootste onzin nog cool klinkt."

Noppe: "Er zijn ook heel weinig voorbeelden als je als vijftienjarige muziek begint te maken. Anderzijds: het aantal Belgische groepen dat met Engelstalige rock over de grens geraakt, is op één hand te tellen. De meesten kunnen met een beetje geluk in drie buurlanden touren. En zijn dan zogezegd internationaal doorgebroken."

Je kunt de redenering ook omdraaien: als kind word je makkelijker aangesproken door muziek in je eigen taal, omdat de taalbarrière wegvalt.

Delrue: "Bij mij is dat héél hard het geval geweest. Tot mijn zestiende ben ik haast uitsluitend naar Nederlandstalige muziek blijven luisteren. Eerst Kinderen Voor Kinderen, later Jan De Wilde, Hans de Booij en De Nieuwe Snaar. Ik was te gierig om zelf platen te kopen, dus ik luisterde vooral naar de platenkast van mijn vader. Als je naar muziek in je eigen taal luistert, is de tekst per definitie het eerste wat je opvalt. Dat veroorzaakt een groot verschil. In principe zou ik van de daken willen schreeuwen dat Nederlandstalige muziek geen genre op zich is, maar het valt niet te ontkennen dat het toch om een aparte discipline gaat. Het is ook een afzonderlijke afdeling in de winkel, al blijft het wel raar om daar tussen Luc Steeno en De Lama's te staan."

Gaat de term kleinkunst nog op voor Yevgueni? Eerlijk gezegd: ik hoor vooral pure popmuziek als ik naar Aan de arbeid luister.

Delrue: "Blij dat je dat zegt. Ik kan er wel tegen als we het kleinkunstetiket krijgen opgeplakt, maar het frustreert me een beetje dat we automatisch in die hoek worden gestopt. Daardoor blijven er deuren gesloten die anders misschien open zouden gaan. Bij Studio Brussel of Humo maken we daardoor bijvoorbeeld al bij voorbaat geen kans. Dat is de inzet van onze nieuwe plaat: dat vooroordeel uit de wereld helpen."

'Als ze lacht' stond eind vorig jaar heel hoog genoteerd in de top honderd van beste Belgische nummers aller tijden. Wisten jullie meteen dat het een hit zou worden?

Delrue: "Ja. Maar toen we het als single uitbrachten, werd er aanvankelijk heel lauw op gereageerd. Onze vriendenkring haalde er de neus voor op omdat het heel lichtvoetig klonk, en zowel Radio 1 als Radio 2 keken de andere richting uit. Pas twee maanden later zijn ze op de kar gesprongen, na een paar heel lovende recensies in een paar heel goeie kranten. Toen is het wél grijs gedraaid."

Martine Tanghe wordt ook vermeld in het nummer. Heeft ze ooit gereageerd?

Noppe: "We hebben haar de single opgestuurd, en ze was er zeer erg over te spreken."

Delrue: "Eigenlijk was het een knipoog naar Gorki, die het vroeger ook al eens over Betty op de radio hebben gehad. Ik vond het wel iets hebben, zo'n BV vermelden in een nummer. Zéker in haar geval. Als ik aan het nieuws denk, flitst me meteen het beeld van Martin Tanghe voor de geest en niet - ik noem maar iemand - Jan Becaus."

Jullie hebben vorig jaar Zo is er maar één gewonnen met 'Laat ons een bloem' van Louis Neefs.

Delrue: "Daardoor is onze carrière in een stroomversnelling terechtgekomen. Plots werd ik herkend op straat, begon de plaat te verkopen en zaten zalen vol. Via dat programma kregen we kansen die zich op basis van onze eigen songs nooit zouden hebben aangediend. Alleen komt het er nu op aan dat nummer geen tien jaar achter ons aan te slepen. Om die reden hebben we het ook niet opgenomen, ook al was daar heel veel vraag naar. We zagen het gewoon niet zitten om goedverdienende artiesten te worden met een nummer van iemand anders. Voor je er erg in hebt, sta je een hele zomer op de dijk van Blankenberge met een cover."

In jouw geval is dat ding naast Yevgueni ook halftime voor Groen! werken. Je bent bij de laatste verkiezingen zelfs op de lijst gaan staan.

Delrue: "Ik ben net niet verkozen, en dat is mijn grote geluk geweest."

Noppe: "Klaas kwam op voor Groen! op het moment dat we Zo is er maar één wonnen met 'Laat ons een bloem'. Dat was een ongelukkige samenloop van omstandigheden, al was Groen! er als de kippen bij om het nummer in hun campagne te gebruiken."

Delrue: "Dat heb ik hen gelukkig nog net op tijd uit het hoofd kunnen praten. Zelfs zonder Yevgueni had ik dat een stomme zet gevonden. (lacht) Geef toe: een groene partij die het nu nog van 'Laat ons een bloem' moet hebben, zit met een serieus probleem."

Yevgueni speelt vanavond en morgen in de AB-Club. Beide concerten zijn uitverkocht. Aan de arbeid verschijnt zaterdag bij Petrol.

Geert Noppe (piano):

Groepen die met Engelstalige rock touren in drie buurlanden, zijn zogezegd internationaal doorgebroken

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234