Zondag 26/06/2022

Apple WWDC

Deze 'badass' vrouw blies het broodnodige leven in de Apple-brouwerij

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Bozoma Saint John, wij kunnen op dit moment geen naam bedenken die soulvoller klinkt dan die van de marketingdirecteur van Apple Music. En ook de doorgaans gortdroge, blanke, mannelijke Apple-conferentie kreeg plots wat meer soul met haar allereerste keynote op de Apple-conferentie WWDC. "Eindelijk", zo weergalmt het in de techwereld.

Stefan Grommen

Ja, oké, Apple heeft wel enkele executives waar wat meer 'poeier' achter zit - denk maar aan Craig Federighi of Eddy Cue - maar deze keer verdient Bozoma Saint John een open doekje. Na haar eerste keynote op de ontwikkelaarsconferentie van Apple WWDC is ze door Buzzfeed onmiddellijk gebombardeerd tot 'coolste persoon ooit op een Apple-podium'.

't Is niet alleen het feit dat ze een vrouw is én de nodige kleur brengt in de blanke, mannelijke Apple-top - geloof ons, dat was zo hard nodig. Het was ook gewoon een sterke keynote. Ze kwam er de nieuwe functionaliteiten in Apple Music voorstellen. Dat klinkt niet bijster spannend, maar het publiek hing aan haar lippen. Het hielp dat ze de aanwezige techies verplichtte om mee te rappen en klappen met 'Rapper's Delight' - zoals het cliché vereist, deden die dat aarzelend en compleet uit de maat. Saint John liet niet na die open doelkans binnen te lellen: "We gaan dit stoppen, want sommigen onder jullie rappen niet op de beat."

Terwijl ze doorheen Apple Music scrollde, leerde de wereld weer wat leuke muziek kennen. En zij bleef stijlvol peuteren in het gebrek aan 'swag' in de zaal. Zoals toen ze beweerde dat ze op maandag met 'Money' van Leaf komt binnengeparadeerd bij Apple ('strutting' is het woord dat zij gebruikte). "Ik kan hier gerust het podium op en af defileren. Maar daar is het te vroeg voor. Ik wil jullie niet kwetsen." Afsluiten deed ze evenzeer geslaagd met het Ghanese Ye Wo Krom feat. Jhunea, een mooie hint naar haar eigen verleden. Daar hoorden uiteraard de nodige dansmoves bij.

Alleenstaande moeder

Bozoma Saint John - 'Boz' voor de vrienden - maakte dan wel haar debuut op WWDC, groen achter de oren is ze al lang niet meer. Ze belandde in 2014 bij Apple, dankzij de overname van Beat Music. Niet dat ze dat verwacht had, want ze was daar nog maar drie maanden aan de slag. Pas enkele maanden voordien was ze haar echtgenoot verloren aan kanker. Sindsdien voedt ze haar nu zes jaar oude dochter alleen op.

Voordien was hoofd van de marketingdivisie bij Pepsi-Cola Noord-Amerika die zich bezighield met de muziek- en entertainmentindustrie. De marketingdeals met onder meer Nicki Minaj, Kanye West en Eminem liepen via haar. Jimmy Iovine van Beats zou haar daar persoonlijk hebben weggeplukt.

"Ze is een sterke vrouwelijke leider die zonder twijfel nog fantastische dingen gaat doen in de techwereld", zo zegt Anjula Acharia-Bath, een goeie vriendin en topvrouw bij Trinity Ventures aan Business Insider. "Ze is een van de weinige mensen die de tech- en popcultuur écht snappen. En dat zal haar ver brengen."

Saint John was pas op haar 14de met haar ouders van Ghana naar de VS geëmigreerd. Dat haar vader, een clarinetist bij het Ghanese leger, in de VS alsnog een universiteitsdiploma haalde, omschrijft ze nog altijd als haar grootste inspiratie. "Mensen zouden nooit gezegd hebben dat hij het had kunnen halen", vertelde ze daar onlangs over. Ook zijzelf haalde een universiteitsdiploma in African American studies en Engels. Haar eerste stappen in de bedrijfswereld zette ze bij modemerk Ashley Stewart en bij de reclameagentschappen Arnold Worldwide en Spike DDB.

Vrouw met een missie

Die voorgeschiedenis verklaart ook het engagement dat 'Boz' tentoonspreidt. Zo is betrokken bij Adcolor, een vereniging die gekleurde mensen in de reclamewereld promoot. Van die organisatie kreeg ze twee jaar geleden zelf een 'Rockstar Award'. De Amerikaanse Advertising Federation nam haar daarna op in de Advertising Hall of Achievement. Sindsdien belandt ze ook geregeld op de typische journalistieke lijstjes van invloedrijke topmanagers en creatieve figuren.

Stilaan is ze die missie - meer kleur geven aan de bedrijfswereld - aan het belichamen. "Ze is een eenhoorn", zo omschrijft Tiffany Warren van reclamereus Omnicom het bij Wired. "Een eenhoorn is een mythisch paard waarvan mensen niet denken dat het bestaat. Wanneer je een Afro-Amerikaanse vrouw bent én in een topfunctie zit en je loopt door de gang, dan zeggen mensen: 'Hé, wacht, heb jij gezien wat ik gezien heb?' Zo zeldzaam is dat." Of zoals Michele Thornton, een topvrouw bij Black Entertainment Television, aan dezelfde nieuwssite zegt: "Hopelijk doet ze de techindustrie inzien dat andere mensen die er wat anders uitzien ook fenomenaal werk kunnen leveren. Ik hoop dat ze de weg vrijmaakt voor andere mensen die na haar komen - en ik weet dat dat haar doel is."

Zelf staat Bozoma Saint John in elk geval stevig in haar schoenen. Ze staat te boek als rechtdoorzee, iemand die zelden toegeeft om een ander te paaien. "Mensen gaan je altijd zeggen dat je iets anders moet zijn", zei ze in een portret op XO Necole. "Als je iemand om z'n mening vraagt, zal je die niet krijgen en het zal niet de jouwe zijn. Waarom dan niet verheerlijken wat je zelf denkt? Als jij iets aanprijst, zullen er zelden mensen zijn die je zullen zeggen dat dat niet geweldig is."

Bij The Verge "danken ze de hemel" voor iemand als Bozoma Saint John bij Apple, "een duidelijke badass die geboren is voor de job". Ook daar alleen maar lof voor haar verschijning en puike prestatie: "Vrouwen - en al zeker gekleurde vrouwen - moeten zichtbaar zijn in de bovenste echelons van de technologiesector. De Craig Federighi's van deze wereld zullen, terwijl hun haar perfect in de plooi blijft liggen, natuurlijk mensen blijven blij maken met het nieuwste van het nieuwste in technologie. Maar vrouwen als zij leggen de lat hoger op beide fronten. Wij moeten hun voorbeeld volgen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234