Vrijdag 06/12/2019

Urban Dreamers

Deze Antwerpse doet jonge ondernemers dromen

Eline Goethals met haar 'Urban Dreamers' Beeld RV

Hoezo, jongeren moeten hun dromen opbergen en zich aan de permanente crisissfeer onderwerpen? 'Urban Dreamers'-coach Eline Goethals leidt op één jaar tijd Antwerpse jongeren op tot rasondernemers. "Een nagelstudio starten is even waardevol als de nieuwe Engagor oprichten."

Op school proeven tieners van economie en bedrijfskunde, maar hoe dat allemaal in de praktijk werkt? Joost mag het weten. Dat is de premisse van ondernemersproject 'Urban Dreamers', een hands-on-opleiding die jonge Antwerpenaren tot ondernemers klaarstoomt. Op een jaar tijd leren ze hoe je ideeën pitcht, hoe je een bedrijf opricht en belangrijker, hoe je die onderneming op lange termijn rendabel en succesvol maakt.

En dat allemaal onder het arendsoog van de 24-jarige Eline Goethals, strateeg bij reclamebureau LDV en bekende naam in de Antwerpse creative scene. "De bal is aan het rollen gegaan na verschillende keren met Sihame El Kaouakibi gepraat te hebben." El Kaouakibi is sociaal onderneemster en bezielster van 'Let's Go Urban', de vermaarde organisatie die via cultuur jongeren meer zelfvertrouwen wil geven. "Abdul Malik, één van haar poulains, heeft vorig jaar het VTM-programma 'So You Think You Can Dance' gewonnen en sindsdien wordt Sihame bestookt met vragen van jongeren. 'Hoe kan ik mijn talent vermarkten en ook als artiest aan de bak komen?', bijvoorbeeld. Sihame en ik willen aan die beslommeringen tegemoetkomen en jong ondernemend talent begeleiden."

Sinds september loopt het 'Urban Dreamers'-project. "Workshops businessplannen schrijven en management worden afgewisseld met gespreksavonden waarop ondernemers hun persoonlijke succesverhaal uit de doeken doen. Maar uiteraard komt ook een luik 'falen' aan bod."

Belangrijk, Goethals vat het concept 'ondernemerschap' heel breed op en kiest niet enkel voor de grote kleppers: "Een nagelstudio starten is even waardevol als de nieuwe Engagor oprichten. (...) Tegenwoordig wordt er onder 'ondernemerschap' enkel tech, digitaal en disruptieve ideeën begrepen. Je kunt geen gewone frituur meer openen, neen, je moet een frituur openen die enkel frieten aan huis levert. Flauwekul. Binnen de lijntjes kleuren en starten met een onderneming die dan wel niet hyperonderscheidend is, maar wel goed draait, is soms pakken beter. Die disruptieve ideeën kunnen later ook nog."

Eline Goethals Beeld RV
Beeld RV

'Urban Dreamers' is meer dan een ondernemersproject, het vervult ook een niet te onderschatten maatschappelijke rol. Goethals trekt voornamelijk jongeren uit de Antwerpse wijk Kiel aan. "Deze wijk en de jonge mensen die er wonen, worstelen vandaag met heel wat vooroordelen - ik denk aan hangjongeren en criminaliteit. De realiteit is anders: het Kiel is een echte ondernemerswijk. Een plek waar continu grote en kleine zaken uit de grond gestampt worden. Die ondernemingszin van het Kiel willen we absoluut behouden, blijven aanwakkeren én tonen aan de buitenwereld. Dat neemt niet weg dat ook jongeren die niet in het Kiel wonen, kunnen deelnemen."

Zeven jongeren hebben zich voor het traject opgegeven. Wat Goethals het meest opgevallen is? "Welke ongelofelijke plantrekkers sommigen zijn. Een honderdtal stoelen nodig voor een evenement? Wij zouden wellicht een verhuurfirma contacteren, zij bellen gewoon even naar de bomma, de buurman en de vriend van de kruidenier."

"Dat veel van die jongeren al vaak door het systeem teleurgesteld zijn, zorgt er natuurlijk voor dat ze een dergelijke mentaliteit kweken en oplossingen buiten het systeem bedenken. (...) Talloze factoren bepalen of iemand ondernemend is, maar uit onderzoek is gebleken dat ondernemerschap vaak door een gevoel van onderwaardering tijdens de jeugd gestimuleerd wordt. Ondernemers zouden op die manier een prestatiedrang gaan ontwikkelen. En dat merk ik ook: de jongeren die naar 'Urban Dreamers' komen, doen dat om zichzelf te bewijzen, om een gevoel van acceptatie te krijgen."

De stuwende kracht van 'Urban Dreamers' mag dan volledig overtuigd zijn van haar project, veel subsidies krijgt moederorganisatie 'Let's Go Urban' niet. "Onze aanvraag voor structurele kunstsubsidies is geweigerd, terwijl wij één van de weinige organisaties in Vlaanderen zijn die zulk divers publiek bereiken. Zakelijk en inhoudelijk hebben we een onvoldoende gekregen, terwijl ons dossier echt sterk in elkaar zit. Het ligt dus echt aan de inhoud van het project. Dat de klassieke, 'witte' cultuurhuizen wel subsidies krijgen, wekt uiteraard frustraties op."

"Gelukkig hebben we met Urban Dreamers wel een werkingssubsidie van stad Antwerpen verkregen en kunnen we rekenen op privé-investeerders, al moet je je daar geen te gekke bedragen bij voorstellen. Maar wij laten het niet aan ons hart komen: volgend jaren komen we opnieuw aan de start met een nog grotere deelnemersgroep en nog meer goesting om te ondernemen."

Vanaf 9 maart start een nieuwe Urban Dreamers-module. Alle informatie vindt u hier terug.

Beeld RV
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234