Maandag 19/10/2020

Vier vragenAgentschap Wegen en Verkeer

‘Deze affiche alleen werkt duidelijk niet’: bestuurders snappen verkeerscampagne niet

Beeld RV

‘Tunnelreflex’, met daarbij een grote pijl en twee vrachtwagens. Een campagne van het Agentschap Wegen en Verkeer wil ons leren afstand te houden van voorliggers, alleen snappen velen de boodschap niet. ‘De affiche alleen, die werkt duidelijk niet’, zegt woordvoerder Veva Daniels. 

Wat was de aanleiding van deze campagne?

“In belangrijke tunnels zoals de Kennedytunnel en de Craeybeckxtunnel gebeuren jaarlijks ongeveer 200 ongevallen en 180 incidenten. En vooral afstand houden blijkt daarbij een belangrijke factor te zijn. Mensen zien de file die in een tunnel staat te laat aankomen. Als er dan te weinig afstand is met je voorligger, zijn kop-staartaanrijdingen onvermijdelijk. In een tunnel is een ongeval ook nog eens extra onveilig. Er is minder plaats voor hulpdiensten, als een auto in brand vliegt is dat een ramp in een tunnel, enzovoort. De campagne wil mensen aanleren dat je binnen een tunnel genoeg afstand moet houden van je voorligger, zelfs nog meer dan buiten de tunnel. Het moet een tunnelreflex worden: als je in een tunnel rijdt moet je je rijgedrag extra aanpassen en extra afstand nemen.”

Veel mensen zouden de boodschap niet begrijpen, aan wat ligt dat denkt u?

“Het is mij ook ter ore gekomen dat mensen de campagne niet goed zouden begrijpen, vooral van eigen vrienden. En wij kunnen daar inkomen. Maar we gaan geen posttest doen, daar gaan we geen tijd meer in steken. We nemen de feedback mee om eruit te leren, op naar de volgende.”

“Wel merk ik dat de campagne wel begrepen wordt in combinatie met de drie filmpjes rond de tunnelreflex die op sociale media werden verspreid. Maar de affiche alleen, die werkt duidelijk niet.”

Veva Daniels, woordvoerder Wegen & Verkeer. Beeld rv

Wordt de effectiviteit van een campagne niet voorgelegd aan een testpanel voor die in het straatbeeld verschijnt?

“Neen. Wij doen vrijwel nooit pretesten. Niet wegens de kostprijs, maar de timing is vaak heel krap als je campagnes ontwikkelt. Voor de volgende campagne over de reddingsstrook zullen we wel een pretest doen. De campagne stelt een nieuw concept voor over hoe je in de file plaats moet laten voor hulpdiensten. Dat is een heel belangrijk thema. Daarbij moeten we er zeker van zijn dat de boodschap glashelder is. Maar stel dat we een campagne willen uitwerken rond ritsen – wat een gekend concept is – dan gaan we ervan uit dat we wel iets effectief kunnen lanceren. We bekijken dus steeds per thema of het relevant is om een pretest te doen, of niet.”

Zal er nu met een ander reclamebureau samengewerkt worden? 

“Dat is niet aan de orde. Dat de campagne niet aanslaat, is onze verantwoordelijkheid. Wij dachten dat het zou werken, maar nu blijkt van niet. Het is ook gewoon niet gemakkelijk om campagnes te ontwikkelen. Die affiches moeten in een oogopslag duidelijk zijn, zonder al te veel tekst, zonder al te veel details. Op de autosnelweg scheuren auto’s met 120 kilometer per uur voorbij die campagneborden.”

Het is natuurlijk niet leuk dat we de bal hebben misgeslagen met deze campagne, maar nu wordt er wel over gesproken. Misschien niet in de positieve zin, maar er is wel aandacht voor het concept dat we wilden verspreiden. Al was het niet de bedoeling om dat op deze manier te doen, maar men weet nu wel wat we bedoelen met die tunnelreflex.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234