Donderdag 29/10/2020

RecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

De Fransman Christophe Boltanski. Schreef hij een roman of een biografisch onderzoek?Beeld AFP

Christophe Boltanski, De voyeur, Cossee, 256 p., 21,99 euro. Vertaald door Prescilla van Zoest.

Geobsedeerd door het enigma dat de dood van zijn moeder achterliet, poogt Christophe Boltanski haar leven te reconstrueren. Is De voyeur een roman of een biografisch onderzoek met journalistieke trekjes? Boltanski treft bij het opruimen van haar appartement een stapeltje manuscripten aan, aanzetten tot detectiveromans. Daaruit zou blijken dat ze werd bespied. Boltanski, die vonken sloeg met zijn debuut De schuilplaats (2016), ontdekt hoe ze zich als studente engageerde voor de Algerijnse onafhankelijkheidsstrijd en zich later eenzelvig terugtrok in haar Parijse appartement. Op­nieuw munt Boltanski uit in koortsachtige, detailrijke tableaus.

Koen Peeters, Leer mij zwemmen, 32 p.

Het is een mooie decembertraditie. Voor de achtste keer al bieden de Vlaamse onafhankelijke boekhandels, verenigd in de Confituur-koepel, hun klanten een begerenswaardig boekengeschenk aan. Na onder meer Marc Didden, Geert & Judith Van Istendael en Stefan Hertmans schreef Koen Peeters dit keer de exclusieve novelle voor de Dag van de Onafhankelijke Boekhandel. In Leer mij zwemmen galmt Kamer in Oostende nog voorzichtig na. Aanknopingspunt is het gegeven dat sommige mensen geboren zwemmers zijn. Peeters componeert een tedere rêverie over ‘ontsnappen in het water’.
Dit boekje krijg je gratis in Confituur-boekhandels bij een aankoop van 20 euro. Alleen in de maand december.

Caroline Lamarche, Van dieren en mensen, Vleugels, 128 p., 22,95 euro. door Katelijne de Vuyst

De laatste decennia pende de Franstalige Belgische auteur Caroline Lamarche zich een indrukwekkende reputatie bij elkaar. Een nieuw orgelpunt beleefde Lamarche toen haar vorig jaar de Prix Goncourt voor de beste korteverhalenbundel toeviel voor Van dieren en mensen. De raakpunten tussen de dierenwereld en het menselijk gedrag zijn constantes in Lamarches oeuvre. In deze negen vertaalde verhalen stuiten we bijvoorbeeld op Frou-Frou, een gewonde eend die verliefd wordt op genezer Louis, of op zwerfkatten, onzichtbare merels, een ‘onervaren egel’ en een vrouw die Ulysses in zee keilt. Stuk voor stuk ontregelende maar zeer meeslepende verhalen.

Peter Verhelst, ZON, De Bezige Bij, 126 p., 20,99 euro.

ZON, zo kondigt Peter Verhelst aan, is een ‘uitgesproken politieke’ dichtbundel, met een broeierige ondertoon. Bijna elk gedicht in de diverse cycli zoals ‘Monochrome zon’ en ‘Licht­gevende huizen’ is doordrongen van de ‘zon’. Verhelst laveert van felle lyriek naar teder intimisme, mede geïnspireerd door zijn reizen naar Zuid-Afrika. De gedichten voltrekken zich op het strand of in zee, in een auto of in een lichtgevend huis. Plots zijn er honderden, duizenden leeuwen die metamorfoseren in een veld vol juichende zonnebloemen. Geleidelijk wordt Verhelst militanter. De cyclus ‘Zonnebloemen’ is zelfs gecompileerd uit citaten van Bart De Wever en Theo Francken.

Jens Christian Grondahl, De storm, Meulenhoff, 240 p,. 22 euro. Vertaald door Femke Muller.

Uitgekiende romans over het labyrint van het moderne gevoelsleven: de Deen Jens Christian Grondahl (°1959) bouwde er een mondiaal lezerspubliek mee op. De laatste jaren lijkt hij enigszins van zijn pluimen te laten. In De storm rijden schrijver Adam Huus en zijn vrouw Harriet door een hevige storm van Kopenhagen naar Jutland, op weg naar Harriets dementerende vader. Maar dan krijgt Adam een telefoontje van zijn psychotische dochter Rebecca, wat hem halsoverkop tot een terugkeer noopt. Grondahl jongleert in De storm met veel opduikende (familie)geheimen en gooit er ook een uitgesponnen #MeToo-zaak bovenop.