Woensdag 02/12/2020

BoekenRecensies

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Daan Borrel: 'Ieder mens wil beuken, ieder mens wil strelen.'Beeld RV Daan Borrel

Daan Borrel, Jaar van het nieuwe verhaal, De Bezige Bij, 292 p., 21,99 euro.

‘De vraag hoe te leven met mijn seksuele lichaam lijkt vaak te gaan over de vraag hoe te leven met mijn bekkengebied’, noteert Daan Borrel (30) in haar nogal zweverig dagboek, waarin ze de balans opmaakt na haar relatiebreuk. Is ze ‘geheeld’? Borrel, die op Instagram al foto’s deelde met afscheidingen van haar menstruatiecyclus, verklaart haar fluctuerende gevoelsleven door haar wisselende hormoonspiegel. ‘Boos-geil’ stuit ze op ‘genderspecifieke zelfhaat’, zoekt antwoorden bij feministische literatuur en hekelt het patriarchaat. Ze wil ‘elk mens zien als een potentiële verbinding waarin ik alles geef. Ieder mens wil beuken, ieder mens wil strelen.’

Maja Wolny, Terugkeer uit het Noorden, Angèle, 281 p., 21,99 euro. Vertaald door Charlotte Pothuizen.

Viermaal trok de Pools-Belgische Maja Wolny (°1976) in haar eentje naar bar Siberië, bij wijze van research voor haar roman Terugkeer uit het Noorden, waarin ze letterlijk twee sporen bereist. Eerst volgen we de belevenissen van Olga Forys, die vanuit Moskou naar Siberië treint. Helaas gaat het goed mis tijdens deze expeditie. Wolny koppelt het hedendaagse verhaal aan dat van ingenieur Michal Forys, die aan de vooravond van WO I dezelfde trein neemt, om in de barre toendra toezicht te houden op de bouw van een brug over de Amoer-rivier. De link tussen beide verhalen oogt een tikje artificieel.

Gerald Murnane, De vlakte, Signatuur, 160 p., 21,99 euro.

Een roman over de eindeloze, Australische vlakten? Het lijkt een recept voor saaiheid. Maar niet als je Gerald Murnane heet. De tachtigjarige Australische auteur bezit cultstatus met De vlakte uit 1982, door Thijs van Nimwegen en Sander Grasman nu voor het eerst in het Nederlands vertaald én herontdekt door Teju Cole. Een jongeman arriveert op de Australische ‘plains’ in de hoop er een film te maken over de vreemde, maar rijke cultuur van haar (regelmatig rivaliserende) bewoners. Murnane puurt mysterie uit de bizarre monotonie in deze ongrijpbare roman. De vlaktes groeien uit tot een ‘landscape of the mind’.

Robert Walser, De Tanners, Koppernik, 326 p., 22,50 euro. Vertaald door Machteld Bokhove.

‘Een van de meest tedere en consequente scheppingen van de Duitse vertelkunst’, zo omschreef Walter Benjamin De Tanners, de tweede roman van de Zwiterse auteur Robert Walser (1878-1956) uit 1906. De schrijver, die de laatste 23 jaar van zijn leven geen woord meer neerschreef, bewaarde in deze familiesaga nog een zekere frivole en luchtige helderheid. Zijn held, de argeloze Simon Tanner, is bezeten van een bandeloze vrijheidsdrang. Totaal onbevangen slaat hij de wereld gade, niet met een ‘verwend, verstopt hoofd’. Hij cultiveert fantasie, humor en gezond verstand, wat leidt tot curieuze conflicten.

Jan Brokken, Stedevaart, Atlas/Contact, 416 p., 30 euro.

De Nederlandse auteur Jan Brokken (70) is een verwoed stedenliefhebber. Geef hem maar het gewemel van metropolen; aan het platteland heeft hij een broertje dood. In het fraai geïllustreerde Stedevaart lezen we de oogst van 22 recente stadsqueestes van de geroutineerde continentenreiziger. Telkens verbindt Brokken de bezochte stad met een markante schrijver, musicus, kunstenaar of architect, zoals Gustav Mahler (Amsterdam), Giorgio Morandi (Bologna), Frank Gehry (Bilbao) en Italo Calvino (Cagliari). Nieuwsgierigheid is Brokkens leidmotief. Voortdurend charmeert hij de lezer met pittige wetenswaardigheden en eigengereide observaties.