Dinsdag 15/06/2021

BoekenRecensies

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Christine Otten vindt inspiratie in haar schrijfworkshops voor gedetineerden. Beeld Patrick Post
Christine Otten vindt inspiratie in haar schrijfworkshops voor gedetineerden.Beeld Patrick Post

Christine Otten, Een van ons, uitgeverij De Geus, 235 p., 20 euro.

‘Christine Otten laat lezers kennismaken met mensen aan de gatkant van de samenleving’, zo prijst Adriaan van Dis de nieuwe roman van Christine Otten (°1964). In Een van ons put ze uit haar eigen schrijfworkshops voor langgestraften in een penitentiaire inrichting. Haar hoofdpersonage Katrien Achenbach bevindt zich op een dood spoor. Maar tijdens haar schrijflessen in de gevangenis voelt ze zich ‘thuiskomen’. Op de tot levenslang veroordeelde Luc krijgt ze evenwel geen greep. Hij houdt een geheim, meedogenloos eerlijk logboek bij waarin hij ook zijn medegedetineerden en Katrien typeert. Tot de spanningen in deze microkosmos hoog oplopen.

Etgar Keret, Mijn konijn van vaderskant, Podium, 244 p., 22,50 euro.

De Israëli Etgar Keret (°1967) geldt met recht en reden als een van de vaandeldragers van het hedendaagse korte verhaal. Ook in zijn door Ruben Verhasselt vertaalde nieuwe bundel Mijn konijn van vaderskant toont hij hoe speels en absurdistisch en tegelijk scherp én uitdagend zijn pen is. Zonder een diepmenselijke component uit het oog te verliezen, én telkens met een ongewone twist. In ‘Elke dag jarig’ bijvoorbeeld zet een rijke, verveelde man een advertentie om verjaardagen te kopen. In ‘Niet voor de high’ lezen we over rocamboleske pogingen om wiet te scoren, teneinde een koffieserveerster te versieren.

René Daumal, Het drinkgelag. Een trilogie van de dorst, Uitgeverij Vleugels, 160 p., 23,95 euro.

‘Als je dorst hebt, ben je gespitst op elke gelegenheid om te drinken. Verder ben je nergens in geïnteresseerd, of je doet maar alsof.’ De Franse schrijver René Daumal (1908-1944), dadaïst en avant-gardist, voert in Het drinkgelag (1939) een groep aangeschoten of ladderzatte figuren op in een spelonkachtige ruimte bij nacht. Tot één verteller ontsnapt en in een omgekeerde wereld terechtkomt, waar zogenaamde Makers van Nutteloze Letteren en Vaartmakers de lakens uitdelen. Deze ‘griezelig perfect gecomponeerde’ roman, aldus vertaler Maarten Elzinga, is een ingenieus en onthutsend taalspel. Om laveloos het glas bij te heffen.

Antjie Krog, Broze aarde, Podium, 48 p., 20 euro.

Een ‘mis voor het universum’, gegoten in een gedichtencyclus vol religieuze, Bijbelse cadansen. Dat is het gewaagde opzet van de verrassende bundel Broze aarde van de Zuid-Afrikaanse dichteres en Nobelprijskandidate Antjie Krog, die binnenkort writer in residence wordt aan de Gentse universiteit. Ze bezingt er het universum en breekt een lans voor een diepe, zorgzame verbondenheid met de natuur, terwijl ze corruptie, geweld, moord en hebzucht hekelt: ‘De gezichten van de woedende menigten onthutsen me / de gezichten van hongerigen nemen mij een kruisverhoor af’. Plechtstatige klimaatpoëzie met een spirituele maar ook woedende ondertoon.

Erich Maria Remarque, Een tijd van leven, Cossee Century, 396 p., 25,99 euro, vertaling: C.J. Kelk.

Weinig auteurs hebben de oorlogsverschrikkingen zo rijkgeschakeerd en prangend in avontuurlijke romans gegoten als Erich Maria Remarque, de exil­auteur van het beroemde Van het westelijk front geen nieuws (1929). Zijn boeken werden in nazi-Duitsland op de brandstapel gegooid. In de luxueuze heruitgave van Een tijd van leven (1954) volgen we de belevenissen van een gewone Duitse soldaat aan het oost- en thuisfront. Wanneer Ernst Graeber terugkeert naar zijn ouderlijk huis, blijkt dat gebombardeerd en zijn ouders vermist. Remarque slechtte met deze roman twee taboes: de betrokkenheid van de Wehrmacht bij oorlogsmisdaden én de verantwoordelijkheid van de individuele soldaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234