Dinsdag 22/09/2020

BoekenrecensiesBoeken

Deze 5 nieuwe boeken zijn de moeite waard

Niklas Natt och Dag: wervelend vervolg op zijn redelijk smerige historische thriller '1793'. Beeld Gabriel Liljevall

Niklas Natt och Dag, 1794, Prometheus, 448 p., 24,99 euro. Vertaling Lammie Post.

Een moeder rouwt om haar dochter die in haar huwelijksnacht is omgekomen, zogezegd verscheurd door wolven. Als niemand dit merkwaardige sterfgeval wil uitpluizen, klopt ze aan bij de eenarmige tuchtwacht Mickel Cardell, rouwend om zijn overleden vriend Cecil Winge. In 1794 brouwt de Zweedse auteur en adelborst Niklas Natt och Dag een wervelend vervolg aan 1793, zijn hard boiled historische thriller waarmee hij wereldwijd scheepsladingen lezers aan de pagina’s kluisterde. De handeling verplaatst zich dit keer van een Caribisch eiland naar het alweer in duisternis en verderf gedompelde Stockholm, door sfeerbouwer Natt och Dag smeuïg geëvoceerd.

Annemarie Estor, De bruidsvlucht. Gedichten, Poëziecentrum, 54 p., 20 euro.

Dichter en beeldend kunstenaar Annemarie Estor (1973) staat bekend voor haar zinnelijke, ja, zelfs wulpse gedichten waarin aardse lichamelijkheid voortdurend doorzindert. Estor schuwt de barok niet en haar gedichten groeien vaak uit tot wijdvertakte vertellingen. Maar in haar vijfde bundel De bruidsvlucht sluipt meer rust binnen en krijgt de natuur het helemaal voor het zeggen. In de zeventien gedichten vol subtiele kruisverbanden wemelt het van vogels, insecten, bloemen en planten. ‘Een mythische fusie van flora, fauna en technologie’, goed voor vitalistische ‘liefdesverklaringen aan het nu’. Estor sluit aan bij een rijke oogst Nederlandstalige natuurlyriek.

Gerda Blees, Wij zijn licht, Podium, 224 p., 21 euro.

Louter leven van licht en lucht: dat is het bizarre streefdoel van de vierkoppige Woongroep Klank en Liefde. Het leidt tot een extreme vorm van uithongering bij deze ‘ademhalisten’. Totdat de 62-jarige Elisabeth komt te overlijden. Korteverhalenschrijfster Gerda Blees putte uit haar eigen ervaringen met spirituele woongroepen én een nieuwsfeit uit 2017 voor haar onorthodoxe debuutroman Wij zijn licht. Het klinkt van de pot gerukt maar de talentrijke Blees fikst het: ze vertelt de gebeurtenissen afwisselend vanuit het perspectief van bijvoorbeeld een slowjuicer, een cello, een dementerende moeder of de plaats delict. Een bevreemdende leeservaring.

Huub Beurskens, De straffeloze, Koppernik, 119 p., 19,50 euro.

Een oudere man genaamd H. woont na een paar echtscheidingen vereenzaamd in een etagewoning. Gefascineerd als hij is door de erfzonde broedt hij op een uitgekiend plan om de perfecte moord te plegen, wat moet én zal uitmonden in zijn arrestatie én berechting. Want het dragen van schuld maakt de mens pas echt menselijk, zo luidt het. Maar is er wel een slachtoffer? Huub Beurskens maakt van De straffeloze een slimme filosofische rêverie, tjokvol literaire referenties en soms plechtstatig van toon. ‘Uiteraard heeft H niet meteen in het park of op straat het magazijn leeggeschoten.’

Paul Fournel, Ik en mijn fiets, Oevers, 188 p., 18,95 euro. Vertaling Benjo Maso.

‘Je moet weten hoe je jezelf mooi maakt als je gaat fietsen. Je moet met je elegantie indruk op je tegenstander maken. Als je er goed uitziet ben je al snel.’ De Franse schrijver Paul Fournel (°1947) is een wielerfanaat, maar weet er bovendien heel amusant en laconiek over te schrijven. In het na bijna twintig jaar vertaalde Ik en mijn fiets (in 2001 gelauwerd als beste Franse sportboek van het jaar) verzamelt hij aantekeningen en puntige observaties uit een leven lang verwoed pedaleren. Hij reisde in 1996 ook mee met de Tour de France. Een boekje om te koesteren.