Maandag 19/08/2019

instorting brug

Deze 28 Vlaamse bruggen staan onder verscherpt toezicht

Beeld BELGA

In Vlaanderen staan er 28 bruggen, die onder het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer en De Vlaamse Waterweg vallen, onder verscherpt toezicht. Sommigen, zoals de brug van de E40 over de Leie in Drongen en het viaduct aan de verkeerswisselaar tussen E40 en E17 in Zwijnaarde, zelfs al sinds 1997.

Antwerpen

• Wommelgem –Wijnegemsesteenweg over E314 – sinds 2007

De brug moet worden vernieuwd. Sinds begin 2017 lopen de opmaak van een voorontwerp en een inplantingsstudie.

• Deurne – Sterckhofslei over de E34 – sinds 2003

Ondanks verstevingswerken in 1988 blijft de doorbuiging toenemen. Pas in 2020 zullen budgetten voor vernieuwing worden voorzien.

• Arendonk – N139 over kanaal Dessel-Turnhout-Schoten – sinds 2011

Beton aangetast door chloriden, afdichting en beschermlaag op brugdek vrijwel onbestaande of niet meer functioneel.Budget voor renovatie zullen worden voorzien in 2019.

• Deurne – Cornelissenlaan over E34 – sinds 2003

Brug moet vernieuwd worden, maar pas budget in 2020.

Vlaams-Brabant

• Zaventem – Hector Henneaulaan over R0 en R22 – sinds 2016

Brug zal vernieuwd worden bij het verbreden van de Brusselse ring.

• Zaventem – oprit R0 – sinds 2007

Ook hier komt een nieuwe brug bij de verbreding van de Ring.

• Overijse – oprit 2 E411 – sinds 2018

Meest optimale oplossing voor de brug wordt onderzocht.

• Overijse – E411 over Bredestraat – sinds 2018

Renovatie is nodig. In afwachting zal brug worden gestut.

• Sint-Stevens-Woluwe – E40 over R0 – sinds 2009

Bij verbreding van de Ring komt er een nieuwe brug.

Oost-Vlaanderen

• Drongen – E40 over Leie – sinds 1997

Studie voor vernieuwing is klaar, maar budget nog niet voorzien.

• Zwijnaarde – E40 over Tijarm van de Schelde – sinds 1997

Werken aan vervanging van de brug zijn nu in uitvoering.

• Wetteren – Volkershouw over E40 – sinds 1999

Brug sinds 2011 afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, wegens afbrokkelend beton. Wellicht wordt de brug afgebroken en niet vervangen.

• Drongen – E40 over N466 – sinds 1997

Doorsijpelingen. Onzekerheid over de voorspanning. Diverse aanrijdingen. Geen pechtstrook.

• Drongen – Brug LXXV over E40 – sinds 2001

• Drongen – Brug LXXIII over E40 – sinds 2001

De aanbesteding voor deze twee bruggen en die over de N466 gebeurt pas in 2019 door de geplande werken aan het afrittencomplex in Drongen.

• Erpe-Mere – E40 over spoorweg Brussel-Oostende – sinds 2003

Nog geen budget voor vernieuwing.

• Zwijnaarde – slingerviaduct West bij E40/E17 – sinds 1997

Nog geen budget voor sanering voorzien.

• Zwijnaarde – slingerviaduct Oost bij E40/E17 – sinds 1997

Budget voor sanering voorzien in 2020.

• Gentbrugge – viaduct E17 – sinds 2009

Budget voor sanering voorzien in 2020.

• Aalst – Sint-Annabrug over Dender – sinds 2017

Ernstige schade aan de koppen van de funderingspalen. Een onderzoek is ingesteld om de oorzaak te achterhalen en mogelijke oplossingen te suggeren. De herstellingsprocedure wordt voorbereid in de loop van 2018.

• Merelbeke – Prof. Vandepittebrug over Ringvaart – sinds 2017

Verscheidene naspandraden zijn gebroken of niet meer onder spanning. Betonrot in het brugdek en mogelijk ook in andere onderdelen. In 2017 zijn de waterdichte afdekkappen weggehaald en het geheel zandvrij gemaakt.

• Mariakerke – Brugsesteenweg over kanaal – sinds 2009

Aanbesteding voor herstellingswerken gepland in 2018

West-Vlaanderen

• Oostende – Krukbrug N34 over spoorlijn – sinds 2005

Brug was onder andere niet waterdicht. De afgelopen jaren zijn er al werken uitgevoerd.

• Waregem – Nokerseweg – sinds 2013

Zuuraantasting en aanzienlijk betonrot aan de dwarsdragers boven de steunpunten. Zware corrosie. Dit jaar nog worden herstellingswerken uitgevoerd.

• Rumbeke – N36 – sinds 2018

Herstellingsstudie opgemaakt.

• Kortrijk – voetbrug over sluis 11 – sinds 2014

Herstelling in afwachting van beslissing over opwaardering kanaal Bossuit-Kortrijk

• Kortrijk – Leiebrug Budastraat – sinds 2013

Brug enkel met beperkt tonnage toegankelijk, en sindsdien blijft de toestand stabiel

• Zwevegem – La Flandrebrug – sinds 2017

Betonnen draagstructuur ernstig beschadigd na aanrading door vrachtwagen. Alternerend verkeer op de brug tot definitieve herstelling. Werken voorzien in 2018 of 2019.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden