Donderdag 28/05/2020

Dez Mona verwondert, verbluft en verrukt met opera 'Sága'

Home is where the heart is. Met die gedachte in het achterhoofd onderneemt Dez Mona (HHHH) een zoektocht naar het hart van de heimat. In hun voorstelling Sága wordt verlangd naar thuiskomen, maar de teksten bieden net zo goed weerwerk aan het typerende huiskamerbeige. Oprechtheid en intimiteit zijn de sleutelwoorden, een performance met internationale allures het resultaat.

Een concertante opera. Zo noemt Dez Mona haar nieuwe productie. Ofwel: muziek zonder acteerwerk. Laat je dus niet vangen door Gregory Frateurs theatrale voordracht. Dit is geen personage. De barokke ballades belééft hij, eerder dan ze te brengen. Zijn dwingende overgave - nu eens ingetogen, dan weer breed gesticulerend - beklemt je vanaf de eerste maat en sleurt je diep de voorstelling in.

Frateur vertaalde de verhalen van de Germaanse godin Sága naar vandaag, en liet zich daarin bijstaan door spitsbroeder Nicolas Rombouts op contrabas, het klassiek geschoolde Baroque Orchestration X en - dé revelatie van de avond - multi-instrumentalist Tijs Delbeke.

Opmerkelijk is dat de voorstelling niet gemaniëreerd tussen barok en de avantgarde pop van Dez Mona pendelt. Dit zijn géén twee verschillende werelden die zich aan elkaar opdringen, géén opgedrongen relatie tussen Dez Mona en BOX. We krijgen één visie, één geluid. Dat van de ballade, al klinkt die nooit zoetsappig of klef. Integendeel: elk muziekstuk snijdt door merg en been.

Tijdloos

Al even opmerkelijk is dat Dez Mona zich een ander gezicht durft aan te meten: wordt hun eigen werk (een melange van jazz, gospel, drama en spirituals) vaak getekend door rauwheid, dan verdwaal je nu in een sprookjesachtige omgeving die in de eerste plaats bedoeld lijkt om te verrukken en te ontroeren. Dit is een Werk van Liefde.

Niettemin wordt nooit aan het hart van Dez Mona geraakt: net als anders staat ook deze voorstelling in het teken van intimiteit en verlangen. Die intimiteit werkt tussen de songs door bijna intimiderend. Meer dan eens gaat het publiek tussendoor weifelend over tot applaus, alsof ze de fragiele set niet naar de vaantjes willen helpen met een bulderende ovatie.

Het prachtige 'A Part of Us All', voorzien van een zacht achtergrondkoortje en de tweede zang van Delbeke, is met gemak een van de hoogtepunten in de set. Subtiel en sober. Ook het romantische 'Heavy Hearted Land' is zo'n topmoment, waarbij Frateurs stem de weg zoekt naar Teatro La Fenice. In zijn stem huist zowel een operazanger als een rauwe oerkreet.

Soms blijken de muziekstukken geschreven vanaf een plaats waar zelden prentbriefkaarten met zonnige groeten worden verstuurd, maar een song later warm je je net zo goed aan een knus haardvuur. Deze Sága speelt doorlopend jokari met je gemoed.

Ondanks de barokke ruggengraat oogt en klinkt deze voorstelling trouwens verbazend hedendaags. Durven we zelfs de uitgekauwde term 'tijdloos' in de mond te nemen? In diezelfde categorie vind je ook de creaties van mode-ontwerpster Veronique Branquinho terug, of het gedetailleerde decor van lichtkunstenaar Jan Pauwels.

"Je kunt Dez Mona niet zomaar oké vinden", hoorden we tijdens de aankondiging in Flagey. Geen woord van gelogen. Wie Sága minder dan ontroerend vond, beschikt zonder twijfel over een onbewoonde bovenkamer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234