Woensdag 28/10/2020

CD van de week

Dez Mona - 'Origin': Avant-garde ontbolstert tot pure popmuziek

De leden van Dez Mona komen met een pracht van een plaat die zowel inhoudelijk als vormelijk tot het beste hoort dat ze gemaakt hebben.Beeld Mous Lamrabat

In de muziekindustrie geldt de regel dat een plaat die na dertig dagen geen publiek heeft gevonden, eigenlijk best wordt opgegeven. Dez Mona bewijst met Origin - de zesde plaat al - dat geduld hebben soms ook loont.

Soms lijkt het of Dez Mona haar kunstzinnige imago wat tegen heeft om echt door te breken naar een groot publiek. Alleen al het feit dat de band geboren werd in de kraamafdeling van het Brusselse kunstencentrum Recyclart, is voor veel mensen genoeg om Dez Mona weg te zetten in de afdeling highbrow. Toegegeven, de groep rond zanger Gregory Frateur en bassist Nicolas Rombouts was zeker in de begindagen niet vies van een snuifje avant-garde, en de songs op debuutplaat Pursued Sinners klonken meer dan eens hermetischer dan goed voor hen was.

Alleen: sindsdien heeft Dez Mona een lange, lange weg afgelegd. Dat hoorde je al op A Gentleman's Agreement waarop het gezelschap ontbolsterde tot een echte rockgroep, die de toegankelijke songs uit de mouwen schudde als waren het azen tijdens een spelletje poker waar alle deelnemers hun tegenstanders om de tuin probeerden te leiden.

Als een huis

Origin ligt in zekere zin in het verlengde van de voorganger. Opener - en eerste single 'Does It Make You, Happy?' zet onmiddellijk de toon: een stuwend ritme, een accordeon die erdoor komt gebromd, en Frateurs volle, emotionele stem die je mee op een trip neemt.

Dat het op de achtergrond nog wat rommelt geeft aan dat het beest Dez Mona weliswaar nog niet helemaal getemd is, maar als het uitkomt toch al een pootje kan geven. Ook het robuuste 'Dirty Language' is op een dansbare groove gemonteerd. Je hoort er de eightiesversie van Depeche Mode en Fad Gadget in, maar dat geldt in ons boekje als een compliment.

Diep onder je huid

Het melancholische 'All I Ever Wanted' - strakke bas, akoestische gitaar, weer die opvallende accordeon - geeft dan weer aan dat Dez Mona er ook al op melodieus vlak fors op vooruit is gegaan. Piazzolla meets pop. Iemand zou er een single van moeten maken, bij voorkeur de platenfirma. Geen jazz, dit keer. Geen gospel, ook. Wel songs die staan als een huis. 'Handsome Boys, Pretty Girls' -met prachtig ingetogen trombonespel van Tijs Delbeke - is weer zo'n nummer: pas na een paar keer luisteren valt op wat voor een fraaie compositie er achter die titel schuil gaat.

In het begeleidend schrijven stipt Rombouts old school hiphop en r&b als inspiratie aan. Dat horen we er zelf niet meteen in, maar dat hoeft ook niet. Waar je daarentegen onmogelijk naast kunt luisteren is dat Origin een pracht van een popplaat is die zowel qua vorm als inhoudelijk tot het beste behoort dat Dez Mona tot nog toe gedaan heeft. Een plaat die zo diep onder je huid kruipt dat ze mettertijd gewoon deel van jezelf gaat uitmaken. Om kort te gaan: een meesterwerk. (Caroline)

Dez Mona stelt Origin op 2/10 voor in de AB. Meer data op dezmona.com.

Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234