Donderdag 18/08/2022

Dexia ontsnapt aan groot

verlies door Londense metro

Het gerechtelijk akkoord van Metronetrail heeft geen impact op Dexia. Dat zegt de bank zelf, waarvan dochter FSA garant staat voor twee obligatieleningen van Metronetrail. Het verlies bedraagt mogelijk 13 miljoen pond.

de tijd

BRUSSEL l Dat maximumbedrag blijkt uit een communiqué van FSA. Maar het had veel erger kunnen zijn.

Metronetrail zorgt als privépartner van de Londense metro voor het onderhoud en de vernieuwing van het metronet. Financial Security Assurance Inc. (FSA), een dochter van Dexia, heeft twee obligatieleningen verzekerd van respectievelijk 185 miljoen pond en 350 miljoen pond, samen 535 miljoen pond of bijna 800 miljoen euro. Ze werden uitgegeven door twee dochters van Metronet.

Beide hebben een gerechtelijk akkoord gevraagd en gekregen omdat ze hun verplichtingen inzake onderhoud en vernieuwingen van 9 van de 12 lijnen van het Londense metronet niet meer kunnen nakomen.

De helft van die 535 miljoen pond heeft FSA zelf herverzekerd. En 95 procent van het resterende bedrag wordt gewaarborgd door London Underground, de Londense vervoersmaatschappij, indien Metronet zijn verplichtingen niet nakomt. Het risico is dus beperkt tot 13 miljoen pond. Maar zelfs dat risico is klein.

FSA meldt dat Metronet in maart nog 11,9 miljoen pond intresten uitbetaalde aan de obligatiehouders. De volgende betaling is voor einde september. FSA verwacht geen claims omdat "de transacties over voldoende liquiditeiten beschikken". De terugbetaling van het hoofdbedrag is pas gepland voor 2032.

De overheidsinstantie Transport for Londen organiseert het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad en is ook verantwoordelijk voor London Underground (LU). LU exploiteert zelf het metroverkeer, maar sinds 2003 is het onderhoud en de vernieuwing van treinen, sporen en stations uitbesteed aan twee privéconsortia voor een periode van 30 jaar.

Tube Lines is verantwoordelijk voor drie lijnen "en voert voorbeeldig de afgesproken investeringen uit", aldus LU. Voor Metronetrail was dat al een tijdje niet het geval. "Slechts de helft van de stations is gerenoveerd", zegt een woordvoerder van LU.

Het gerechtelijk akkoord van Metronet is de derde grote mislukking van een spoorproject in Groot-Brittannië. Dit voorjaar werden de activiteiten van het zo goed als failliete Eurotunnel overgedragen naar een nieuwe maatschappij. En in 2002 gebeurde hetzelfde met Railtrack, de private Britse spoorwegbeheerder.

De perikelen van Railtrack en Eurotunnel hebben niet geleid tot een onderbreking van de dienstverlening. Maar ze tonen wel aan dat het doorschuiven van de verantwoordelijkheid van de bouw, de exploitatie en/of het onderhoud van cruciale transportinfrastructuur van de overheid naar de privésector geen evidente zaak is.

Het volledige Franse hogesnelheidsnet is uitgebouwd met overheidsgeld: daarbij is de planning altijd behoorlijk gerespecteerd en werden de sporen nagenoeg vlekkeloos en op tijd in gebruik genomen. Ook de Zwitsers, die toch wel wat financiële knowhow bezitten, bouwden hun tunnels en sporen uit op kosten van de overheid. De beslissing om de privésector bij een werk van openbaar nut te betrekken is dus best niet alleen ingegeven door budgettaire overwegingen.

Aandeelhouders van Metronet zijn de projectontwikkelaar WS Atkins, de bouwgroep Balfour Beatty, de spoorconstructeur Bombardier Transportation, de energieproducent EDF en het waterbedrijf Thames Water. Tube Lines, dat de 3 andere metrolijnen onderhoudt, komt zijn verplichtingen wel na, zegt een woordvoerder van Londen Underground.

Metronetrail vroeg de overheid onlangs 551 miljoen pond (820 miljoen euro) extra voor 2008, maar kreeg van een bemiddelaar slechts 121 miljoen toegewezen. De rest van dat bedrag is het gevolg van slecht management vanwege Metronetrail, stelt de bemiddelaar.

Het consortium kan dus zijn verplichtingen niet meer nakomen en kreeg een gerechtelijk akkoord. De woordvoerder van LU benadrukte dat de reizigers geen hinder zullen ondervinden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234