nieuws

dEUS zwaait Mauro uit in de Lotto Arena: nothing really ends?

In een uitverkochte Lotto Arena zagen we, samen met duizenden anderen, hoe Mauro Pawlowski dEUS finaal adieu zei. Voor de allerlaatste keer stond de snarenduivel op het podium met de legendarische Antwerpse groep. Gelukkig werd het nooit een tranerig in meMauroiam, al voelde je je achteraf toch wel een tikkeltje moroos. Plechtige belofte: hieronder volgen minder melige jeu de mots.

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

Geruchten en speculaties wilde Tom Barman meteen van de hand wijzen in de Lotto Arena. “Dit is niét het einde van… Mauro,” volgde het grinnikend na een héérlijke versie van ‘Constant Now’. Daarmee haalde de frontman gelijk de angel uit de avond. Over de perspectieven van dEUS werd in het verleden altijd graag gegokt en gegist na een plots vertrek, maar het afzwaaien van de Evilest Superstar of them all brengt de toekomst van dEUS heus niet in het gedrang. Al lijkt een personeelswissel in deze allicht geen sinecure voor de band.

"Waar was u toen de bom insloeg?" kopte De Morgen tien jaar geleden. Lager op de pagina vroegen we ons af waar tientallen (inter-)nationale artiesten waren toen dEUS met atomische kracht én hun debuut Worst Case Scenario de muziekscene hertekende.

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

Net zo goed kunnen de meeste fans zich vandaag herinneren waar ze zich bevonden toen het nieuws van Mauro’s vertrek wereldkundig gemaakt werd. Eind vorig jaar kwam dat bericht aan als een donderslag bij heldere hemel. Dat afscheid bleek evenwel geen overhaaste beslissing. Tom Barman wist het zelfs al een jaar of twee. Dat Mauro moeite had met toeren. Dat de routine steeds zwaarder begon door te wegen. Daar viel natuurlijk wel iets voor te zeggen: Mauro was bijna dertien jaar trouw in dienst bij dEUS. Een eeuwigheid voor zo’n rusteloze duivel-doet-al als hij.

Toch stak het afscheid wel, merkte je vrijdagavond bij de fans. Zonder in de val van vals sentiment te trappen: toen de laatste noot van ‘Nothing Really Ends’ uitstierf, hoorde  je een collectieve krop in de keel weggeslikt worden. En dat had deze keer niet alleen te maken met de wondermooie versie van die song.

Voordien had Pawlowski ook al een juichkoor aan zich gebonden toen hij zijn couplet van ‘Instant Street’ inzette. Hetzelfde volgde wanneer Mauro een solo uit zijn polsen schudde, of terwijl hij een cartooneske choreografie in slow-motion opvoerde, één knie als signatuur schuin omhoog. Wat een bizar zicht was het ook nu weer: Mauro leek zich op te werpen als een gitaarheld die heroïek voornamelijk komisch vindt.

In de touwen

“Het is niet altijd simpel om in Antwerpen te spelen, maar vanavond ziet het er goed uit,” tartte Tom Barman al vroeg in de set het lot. In hun thuisstad maakte dEUS inderdaad niet altijd de grootste sier, wat zijn bewering  zo vroeg op de avond een béétje heikel deed klinken. Maar dit keer bleken de goden dEUS goedgezind. Tijdens de opener ‘Slow’ werd de stem van Barman nog iets te veel naar de achtergrond weggemoffeld, maar daarna kreeg je een concert dat zo strak, luid, heftig en heerlijk tegendraads klonk, dat je een paar keer knock-out in de touwen bleef hangen.

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

Bewijsstuk nummer 1: de mitrailleur-drums van Stéphane Misseghers die je trommelvlies aan flarden mepten tijdens ‘Fell off the Floor, Man’, terwijl de rest van de groep de song werkelijk àlle kanten uitstuurde. Dit moet ongetwijfeld de meest venijnige versie van de song ooit geweest zijn. Als je niet alleen al door het lichtspektakel sterretjes zag, dan werd je wel door deze muzikale guerrilla-aanval uitgeschakeld.

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

Voor de andere bewijsstukken stuurt u best een gele briefkaart naar De Morgen, want anders blijven we hieronder nog wel effe bezig, en - jezuschristus - we moeten dringend onze ritsige kater uitzweten, dankuwel. Om toch een paar hoogtepunten kort aan te stippen: de faux-grunge van ‘Roses’ die in prikkeldraad gewikkeld ging! ‘Suds and Soda’ waarin de alarmviool van Klaas Janzoons voor een shot adrenaline zorgde! Tom Barman die de meest louche crooner toonzette in ‘Quatre Mains’, maar je net zo goed midscheeps raakte met zijn doorvoelde voordracht in ‘Serpentine’! Alan Gevaert die een flegmatieke basgroove neerlegde in ‘Slow’, waaronder hijzelf zo cool bleef dat hij zijn winterjas moest aanhouden!

En dan moeten we het opnieuw hebben over the man of the hour, Mauro zélf. Zoals een hitsige bijenwolf zich stort op guldenroede - excuses, we verdrijven onze insomnia al eens met National Geographic - zo scheurde hij af en toe door de set. Rond ’Instant Street’ had een veiligheidsperimeter ingesteld moeten worden, toen Pawlowski de song uitgeleide doet op ziedende gitaar. Maar niet alleen de deraillerende solo’s bleven je dit keer bij. Even schoon klonk het wanneer de naar Antwerpen uitgeweken Limburger met Poolse en Italiaanse roots - u volgt ons nog? - zijn weemoed uit de snaren liet spreken tijdens ‘Smokers Reflect’, ‘Bad Timing’ of ’Serpentine’.

“Een baken van stabiliteit,” roemde Tom Barman zijn luitenant aan de gitaar ooit. Dat merkte je ook in ‘Sun Ra’ of de geïmproviseerde bis ‘Nothing Really Ends’ waarbij Mauro gesofisticeerde details toevoegde aan het spel van de band.

Zagen we een volmaakt optreden? Nu ja, misschien hadden we Mauro voor de show nog wel in jarretelles willen zien opduiken, zoals in de clip voor ‘Jumpneedle’. En ‘Morticiachair’ (kennelijk wél gespeeld in De Zwerver, een dag voordien) misten we achteraf zowaar in de - jawel - meer dan twee uur durende set. Bovendien werd de geestigheid van het ‘Super Mauro Bros’ filmpje een tikkie genekt door falende techniek.

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

Maar goed: laten we de klepzeiker in onszelf vooral zo snel mogelijk van de kansel halen. Want laten we eerlijk wezen: een mooier afscheid had Mauro zich bij dEUS niet kunnen wensen dan met een waarachtig opwindende show in één van de afschuwelijkste geluidsbunkers van ons land. Dit was een overwinning op verschillende fronten, kortom.

Wat de toekomst brengt? Misschien vervangen ze Mauro binnenkort door een tuba-speler, grapte Barman onlangs. We zouden het nog begrijpen ook. Wélke gitarist durft immers de schoenen van Mauro vullen? Hopelijk houdt de groep wel vast aan haar mooiste mantra: nothing really ends

6 10022017 WVV ANTWERPEN BELGIE dEUS

Het laatste optreden van Mauro Pawlowski bij de Antwerpse band dEUS, Lotto Arena, Antwerpen.
© Wouter Van Vooren

nieuws

cult

zine