Donderdag 21/11/2019

Corsan

Deurwaarders leggen beslag op inboedel Corsan

'Killing Season' met Robert De Niro en John Travolta is een van de grote films die Corsan maakte. Beeld rv

Deurwaarders zijn vandaag binnengevallen bij het filmhuis Corsan. Ze legden beslag op de bezittingen van Paul Breuls, de topman van het gecontesteerde filmhuis. Zijn wagenpark werd daarbij in beslag genomen. Tegelijk werd een een bewindvoerder aangesteld die de film The Emperor, die zo goed als klaar was, in bezit neemt. 

Philip Renier, de advocaat die namens een aantal investeerders optreedt en aan de basis zou liggen van deze actie, weigert commentaar te geven. Naar verluidt zou Breuls deze namiddag nog het overgebleven personeel bijeenroepen op een informele vergadering. Of hij de boeken neerlegt is niet geweten, maar door het beslag is elke vorm van activiteit en inkomsten onmogelijk geworden. Breuls probeerde The Emperor nog te verkopen in het buitenland, maar dat kan nu dus niet meer.

Paul Breuls. Beeld KanaalZ

Dubieuze rol

Gedurende jaren kon Paul Breuls, een uiterst intelligent zakenman, miljoenen euro's ophalen bij kleine zelfstandigen, vrije beroepers en kmo'ers. Zij investeerden tussen de 50.000 euro tot zelfs enkel miljoenen in de filmprojecten van Breuls.

Jarenlang maakte de topman van het Antwerpse filmbedrijf Corsan het mooie weer met ronkende namen als Robert De Niro, Bruce Willis en andere Hollywoodkleppers. Maar na een zoveelste debacle blijft de 65-jarige achter met een claim van honderden investeerders die zijn verhalen slikten. Breuls speelde een dubieuze rol. Van de vele aangekondigde films met grote namen werd slechts een minimum effectief geproduceerd, en de weinige films die afgewerkt raakten, verdwenen al snel in de nevelen van de geschiedenis.

Adrien Brody vertolkt Keizer Karel in 'Emperor'. De deels in Gent opgenomen historische Hollywoodfilm dreigt in de vuilnisbak te belanden. Beeld Corsan

Op het kantoor in Antwerpen wordt de telefoon al dagen niet meer beantwoord. De elektriciteit en verwarming zijn inmiddels afgesloten. Intussen is het filmhuis Corsan in handen van de voorlopige bewindsvoerders in opdracht van de rechter. Zij konden enkel vaststellen dat de rekeningen van het bedrijf geplunderd zijn, er op dit ogenblik geen activiteit is, het personeel (onbetaald) thuis zit, en het bedrijf feitelijk failliet is. 

Een tweede kater

Dat de boeken nog niet zijn neergelegd komt omdat Paul Breuls zich nog een laatste stunt wilde veroorloven, via een ongeloofwaardig doorstartscenario, op kap van de gedupeerden. Breuls ontkent alle schuld en wijst naar de fiscus voor het debacle. Er rezen vragen of er werd geknoeid. De FOD Financiën leverde voor meerdere producties geen fiscale attesten af, waardoor de investeerders hun belastingvoordeel dreigen te verliezen. Voor de investeerders die zo hun fiscaal voordeel door de neus geboord zien, dreigt bijgevolg een tweede kater. De economische schade van het debacle dreigt enorm te worden.

Een put van ruim 200 miljoen euro en misnoegde investeerders die meegesleurd worden en de fiscus achter zich krijgen. Dat is de échte erfenis die Breuls nalaat. De producer zwaait evenwel met een doorstartscenario, waarbij vers kapitaal wordt ingebracht. De rechtbank laat echter geen spaander heel van de motivatie van Breuls. Mogelijk wordt midden december effectief de stekker uitgetrokken door de rechter, en valt het doek definitief voor Corsan.

Het net rond Paul Breuls, die zich graag positioneert als filmveteraan, sluit zich steeds meer. De jongste actie van advocaat Philippe Renier, die optreedt namens een pak investeerders, kan de ultieme doodsteek betekenen.

Breuls werd in 2014 al eens tot een voorwaardelijke straf veroordeeld, wegens fraude en valsheid in geschrifte. Hij kreeg toen een geldboete en een voorwaardelijke gevangenisstraf van 12 maanden met uitstel. Maar de kans dat Breuls aankijkt tegen een effectieve gevangenisstraf groeit met de dag. Stilaan wordt immers duidelijk hoe de voormalige advocaat die in de filmwereld rolde er een schimmige cascade op nahield waarbij investeerders geronseld werden via het tax shelter systeem. Zij speelden mee in een ponzischema, waarbij de opgehaalde geldsommen misbruikt werden. Film was een middel voor Breuls, geen doel.  

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234