Vrijdag 15/11/2019

Detroit: ooit het walhalla voor werkzoekenden, nu failliete stad

Beeld AP

De Amerikaanse stad Detroit is bankroet. Het is daarmee de grootste Amerikaanse stad ooit die failliet is gegaan. Hoe is het zover kunnen komen? En: hoe nu verder?

Vroeger was Detroit de autohoofdstad van de VS waar autofabrikanten als Ford, General Motors en Chrysler naam en faam maakten. Maar na jaren van falende bezuinigingsplannen en initiatieven om de stad weer op zijn pootjes te krijgen, was een faillissement uiteindelijk onvermijdelijk.

18 miljard dollar schuld
In de loop der jaren heeft Detroit een enorme schuld opgebouwd van maar liefst 18 miljard dollar. Die schuld is grotendeels te wijten aan de bevolkingsafname en het verval van de eens zo florerende auto-industrie die de stad groot maakte.

Na de oorlog groeide Detroit uit tot dé thuishaven van autofabricerend Amerika. De goedbetaalde banen in de autofabrieken werkten in de jaren 50 als een magneet op werkzoekenden. Het inwonersaantal steeg naar 1,8 miljoen inwoners waarmee het een van de grootste steden van Amerika werd. In die tijd bouwden projectontwikkelaars ook de bekende rustige buitenwijken die het begin van een kleine exodus betekenden.

Toen in de jaren 60 ook de autofabrikanten hun fabrieken verhuisden naar andere steden, begonnen de belastinginkomsten af te nemen.

Exodus
Met de komst van goedkopere Japanse auto's op de Amerikaanse automarkt kreeg de Amerikaanse auto-industrie, en dus ook Detroit, het steeds zwaarder. Nog meer autofabrikanten keerden de stad de rug toe en verhuisden de fabricage naar lagelonenlanden. Ontslagen volgden en inwoners zochten hun heil elders in andere steden. Tussen 2000 en 2010 kozen ook ruim een kwart miljoen Detroiters eieren voor hun geld en verlieten de stad.

De oude autohoofdstad telt nu nog maar 700.000 inwoners. De belastingopbrengsten zijn gekelderd en de stad kwam in een negatieve spiraal terecht. Detroit is verpauperd en geld voor criminaliteitsbestrijding is er niet. De stad is nu een van de gevaarlijkste steden waar het gemiddeld 58 minuten duurt voordat de politie na een oproep hulp biedt. Complete wijken zijn verlaten en de ambtenaren worden met federale steun betaald.

Hoe nu verder?
In maart heeft de gouverneur van de staat Michigan, Rick Snyder, een speciale crisismanager, Kevin Orr, aangesteld om de noodlijdende stad voor de totale ondergang te behoeden. Orr vroeg gisteren het faillissement aan op basis van wetgeving die nog relatief weinig werd gebruikt. De stad behoudt onder deze wetgeving als failliete partij veel zeggenschap en wordt beschermd tegen schuldeisers die weinig hebben in te brengen.

Orr heeft vandaag duidelijk gemaakt dat partijen bij wie de stad ongedekte schulden heeft uitstaan hun claims tot 10 procent van de vermeende waarde zouden moeten beperken. Het gaat volgens Orr om in totaal 8,75 miljard euro, die de stad dringend voor andere zaken nodig heeft. Orr heeft vandaag meer dan 150 mensen ontvangen die banken, verzekeraars en andere crediteuren van de stad vertegenwoordigen.

Hij wil ook af van regelingen waarbij de gemeente voor ziektekosten en pensioenen van (ex-)werknemers betaalt. Zo probeert hij langzaam aan het herstel van de stad te werken. Met het faillissement hoopt Detroit met een schone lei aan de toekomst te kunnen werken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234