Vrijdag 18/10/2019

Designerparfums

Designermerken scoren op de catwalks, maar ook in de cosmeticazaken waar hun gelijknamige geuren makkelijk bereikbare en intieme luxe vormen.

1. Obsessed van Calvin Klein: Raf Simons staat niet alleen in voor de modecollecties bij Calvin Klein, hij waakt ook over het imago van de parfums. Samen met creatief directeur Pieter Mullier dook hij in het verleden en vond hij onuitgegeven beelden van de klassieker Obsession. De iconische advertentie van het parfum werd 25 jaar geleden gefotografeerd door Mario Sorrentino, toen obsessief verliefd op zijn liefje en campagnemodel Kate Moss. Nu brengt Calvin Klein met Obsessed een moderne versie en een ode. Met noten van witte lavendel en muskus in het vrouwenparfum en vanille, amber en hout in het mannenparfum.

Eau de parfum, vanaf 49 euro, verkrijgbaar begin oktober

2. Twilly Hermès: Zacht en jong parfum geïnspireerd op de zijden Twilly-sjaaltjes van het merk, met toetsen van gember, tuberoos en sandelhout.

Eau de parfum, vanaf 88 euro

3. Aura van Thierry Mugler: Na Angel en Alien brengt Thierry Mugler een volgend goedbekkend parfum met de letter 'A' uit. Aura werd door vier (!) parfumeurs ontwikkeld en moet doen denken aan warme, zwoele, vrouwelijkheid in de diepe groene jungle. Voor Janes waar Tarzans naast verbleken, zeg maar. Opvallende noten zijn gesuikerde amandel, oranjebloesem en bourbonvanille. Grappig detail: dit aura is groen, maar dat van Thierry Mugler himself is goud: "Mijn sjamaan zag het en zei dat ik er goed voor moest zorgen, want goud is kostbaar." Nog handiger om weten: Aura is hervulbaar.

Eau de parfum, vanaf 71 euro

4. La Femme Intense van Prada: Een zwaar florale, Oriëntaalse geur die een sterke femme fatale - en zo ook het altijd wat intellectuele Prada - niet misstaat. De clip voor dit parfum (waarin naast 'La Femme' het even intense L'Homme wordt gepresenteerd) is gedraaid door Vogue-fotograaf Steven Meisel.

Eau de parfum, vanaf 155,12 euro

5. Replica 'Music Festival' van Maison Martin Margiela: De Replica-parfums roepen herinneringen op aan verdacht bekende plaatsen of periodes. Er waren onder meer al 'Beachwalk' en 'By The Fireplace' die naar hun namen ruiken en daar komt nu een interessant vervolg bij met Music Festival, dat zijn doel niet mist met toetsen van patchoelie, ceder en... cannabis.

Eau de parfum, 115 euro

6. l'Eau d'Issey Pure van Issey Miyake: Het verhaal gaat dat mijnheer Issey Miyake vanuit zijn appartement aan de Seine de maan boven de Eiffeltoren zag schijnen. En gelijk wist hij hoe het flesje eruit zou zien voor zijn parfum, dat moest ruiken als fris water op een zachte vrouwenhuid. Dit jaar bestaat l'Eau d'Issay Miyake 25 jaar en kwam met de eau de toilette van 'Pure' een versie op de markt die iets frisser is, zonder zijn zachte karakter kwijt te raken.

Eau de toilette, vanaf 53 euro

7. Gabriele van Chanel: Nieuw parfum van Chanel waarvan de naam refereert naar de officiële voornaam van de ontwerpster, Coco was alleen voor de vrienden. Het is een fris floraal parfum met jasmijn, oranjebloesem en tuberoos uit Grasse.

Eau de parfum, vanaf 103 euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234