Zondag 11/04/2021

Designer in een zwart-witte wereld

Wanneer designer Hanne Graumann na een dag op kantoor naar huis gaat, hebben haar ogen en geest vooral rust nodig. Daarom werd haar klassieke appartement in Charlottenlund, een buitenwijk van Kopenhagen, een studie van zwart, wit en alle mogelijke grijstinten. Op één druk oranje schilderij na.

Aan een muur in het huis van kledingontwerpster Hanne Graumann hangt een enorm schilderij van Peter Bonde, een Deense avant-gardekunstenaar. Op de oranje achtergrond staan in blokletters de woorden 'Born Again Painter', die onregelmatig, met een wijsvinger geschreven lijken. Toch is het de kleur van het werk, een krachtig en eclectisch oranje, die het meest opvalt. Dat wordt versterkt door de kalme omgeving die het kunstwerk omringt. Naast de zwartlederen sofa, het grote, ruige, crèmekleurige tapijt en de eenvoudige hardhouten tafel lijkt het werk wel te exploderen en houdt het de aandacht van de toeschouwer stevig vast.

"Ik ben altijd een beetje bang voor kleuren en vind het al heel dapper van mezelf dat ik een schilderwerk in die specifieke kleur koos. Ik moest het gewoon proberen. Het doet me er steeds weer aan denken hoe gezond het is om jezelf te blijven uitdagen", lacht Graumann, die zich meestal aan een veel beperkter kleurenschema houdt. Als ontwerpster komt Graumann voor ze 's avonds thuiskomt in Charlottenlund al meer dan genoeg in aanraking met allerhande patronen, motieven en seizoensgebonden kleuren. Daarom is het appartement voornamelijk in zwart, wit en zowat het volledige spectrum aan grijstinten ingericht.

"De modewereld verandert veel sneller dan die van het interieurdesign. Als ik mijn kantoor verlaat, dan moet ik al die constante ontwikkelingen die ik op mijn werk zie even op pauze kunnen zetten. Daarom hou ik er waarschijnlijk van om me te omringen met klassieke stukken. Dit design heeft de tand des tijds zowaar doorstaan en heeft volgens mij zelfs geen vervaldatum", legt de Deense uit.

Tot die klassiekers behoren een set lederen sofa's die in 1973 door Michel Ducaroy voor Ligne Roset werden gemaakt, de beroemde kuipzeteltjes die in de jaren vijftig door het Amerikaanse duo Charles en Ray Eames ontworpen werden, en de eenvoudige hedendaagse lampen van Bestlite die je in verschillende kamers van het appartement aantreft.

Alles werd creatief afgewerkt met zorgvuldig uitgekozen stukken van rommelmarkten. Die verzamelde Graumann doorheen de jaren in Denemarken en het buitenland. De prijs of de nieuwigheid doet er niet toe, elk spulletje heeft zijn eigen persoonlijkheid.

"Prijs en kwaliteit gaan vaak hand in hand, maar niet op de vlooienmarkt. Vaak is datgene wat je het mooist vindt, iets wat je helemaal toevallig ontdekte en waar je amper iets voor betaalde. De realiteit is dat je vandaag in deze wereld bijna alles zomaar kunt kopen. Alleen nét niet dat ene pareltje van een meubel dat je naam schreeuwt op een marktje of in een winkeltje met snuisterijen. De truc is om te kunnen zien wat andere mensen niet zien", legt Graumann uit.

Een van de stukken waar ze het meest tevreden over is, is iets uit een prullenwinkeltje iets verderop in haar straat: een ronde marmeren plaat in een groen-grijze kleur die nu dienstdoet als mooi dienblad in haar heldere keuken. Ze stalt er kleine prullaria, zaken die haar aandacht trokken, op uit. Hoewel ze zichzelf niet als een 'prulletjesverzamelaar' omschrijft.

"Ik heb geen decoratieve kussens, geen souvenirs of kleine prutsen in elke hoek. Integendeel, ik hou van heldere lijnen en geloof sterk dat zo veel mogelijk zaken een praktische functie nodig hebben", zegt de ontwerpster.

Functionaliteit is ook de rode draad door het decor van het appartement, dat duidelijk in zones verdeeld werd die een welomlijnde functie hebben: de badkamer is luxueus met zware textielen, de sofa's in de leefruimte nodigen uit tot conversatie en de keuken met haar lange eettafel is de uitgelezen plaats voor gezellige dinerfeestjes.

Maar tezelfdertijd is niets voorspelbaar: "Ik hou ervan om dingen te verplaatsen en ben er nooit een overtuigd fan van geweest meubels een plek te geven en ze voor altijd daar te laten staan. Door spullen te verplaatsen, krijg je snel een gevoel van vernieuwing, zelfs als er in de ruimte niets toegevoegd werd. Ik hamerde vroeger zelfs geen spijkers in de muur, omdat ik de mogelijkheid wilde bewaren om alles van plaats te veranderen - zelfs mijn foto's - maar met ouder worden heb ik dat een klein beetje kunnen loslaten", lacht ze.

ID-kit van het gebouw

Luxueus vijfkamerappartement van 132 vierkante meter in Charlottenlund, een wijk in de Deense hoofdstad Kopenhagen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234