Dinsdag 03/08/2021

Spoorongeval

Descheemaeker verdedigt Infrabel-baas: "Integriteit Lallemand staat als een paal boven water"

Volgens de gewezen ceo van de NMBS, Marc Descheemaeker, heeft Infrabel-topman Luc Lallemand nooit verklaard dat de volledige spoorinfrastructuur voor honderd procent zou worden uitgerust met het noodremsysteem TBL1+, maar heeft hij steeds voorzichtig geponeerd dat een groot deel van de seinen "volgens technisch berekende parameters zou worden uitgerust". "De integriteit van Luc Lallemand staat als een paal boven water", verklaarde Descheemaeker in TerZake op Canvas.

Eerder vandaag stelde een partijgenoot van Descheemaeker, N-VA-Kamerlid Wouter Raskin, dat het sein nabij het dodelijke treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse had moeten uitgerust zijn met het noodremsysteem. Raskin stelde zich vragen bij de aanbesteding door Infrabeldochter Tuc-Rail. Sinds 2012 zouden alle aanbestedingen in de provincie Luik naar hetzelfde Oost-Vlaamse bedrijf zijn gegaan. "Dit dossier stinkt", zei Raskin.

Descheemaeker lanceerde vanavond een oproep richting parlementsleden om sereniteit aan de dag te leggen. Hij had het over aantijgingen die in het verleden ook al zijn opgedoken en die nooit hard zijn gemaakt. "Er worden te snel en populistisch zaken op de vloer gegooid om het nieuws van de dag te halen", aldus nog Descheemaeker. "Men moet voorzichtig zijn, juist over de reputatie van mensen in een dramatisch, dodelijk ongeval". Voor de voormalige spoorbaas is het parket de juiste instantie om het onderzoek naar het ongeval te voeren.

Infrabel: "Aanbesteding verliep correct"

In een reactie stelt Infrabel dat de werken "conform de wet op een reguliere manier werden aanbesteed aan de goedkoopste onderneming" en benadrukt de spoornetbeheerder dat het om een aanbesteding gaat voor zijn project om het aantal seinhuizen op het Belgische spoor te verminderen van 368 in 2004 tot 10 in 2020. "Maar omdat er dan toch al gewerkt wordt aan de vernieuwing van de installaties in het seinhuis, wordt ook meteen het TBL1+-noodremsysteem geïnstalleerd", zegt woordvoerder Frédéric Petit.

Infrabel stelt wel dat het tijdens de uitvoering van de aanbesteding inderdaad "geconfronteerd werd met moeilijkheden", waardoor het contract beëindigd werd. "De werken hadden normaal in september 2015 moeten starten, maar in februari stelden we vast dat dat niet was gebeurd, waarna we een punt hebben gezet achter het contract", zegt Petit. Hij benadrukt wel dat de werken, zelfs als ze tijdig waren gestart, geen impact zouden hebben gehad op de huidige toestand van de lijn. "Pas ten vroegste in 2017 zouden de vruchten van de werken geplukt kunnen zijn", klinkt het.

Door de aanbesteding stop te zetten heeft Infrabel "zijn belangen en de correcte voltooiing van het project beschermd". "De aanbesteding werd opnieuw uitgeschreven en is nog lopende", zegt Petit. "Als de procedure op tijd rond is en de werken eind dit jaar kunnen starten, zullen ze ten vroegste eind 2018 afgerond zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234