Vrijdag 18/09/2020

Opinie

Descheemaecker kent niet veel van De Lijn

Johan De Mol.Beeld Marc Goossens

Johan De Mol was lid van de raad van bestuur van de Lijn van 1991 tot 1997. Hij is werkzaam aan de UGent.

In het opiniestuk dat Marc Descheemaecker schrijft, is minder dan een zevende gewijd aan De Lijn, de rest is louter partijpolitiek gewauwel. Dat is dan ook zijn rol bij de Lijn; voor kennis van de vervoersmaatschappij moet je niet bij hem zijn en evenmin bij de 'onafhankelijke' managers of bestuurders.

De weinige woorden die over de Lijn gaan, geven een schrijnend gebrek aan kennis aan. Om zinvol over kostendekkingsgraad te spreken, moet men over correcte data over reizigers beschikken. De Lijn telt reizigers nog steeds met pen en papier, terwijl buitenlandse vervoerbedrijven al twintig jaar volautomatische telsystemen voor het in- en uitstappen gebruiken. Ook de MIVB doet dit al tien jaar. Op alle moderne trams is de basis voor deze telling aanwezig; alleen de Lijn voorziet het niet in haar lastenboek. Correcte tellingen van reizigers zijn essentieel voor een moderne lijnvoering: correcte controle van zwartrijders, in realtime monitoren en comfortabel vervoer van reizigers.

Wanneer de Lijn vaststelt dat er in Gent 28 procent meer reizigers zijn, verminderen de frequenties. Zo daalt het tramaanbod in Gent van 62 (2016) naar 55 trams (2017) in de ochtendspits. In juni 2017 werd de vakantiedienst in Antwerpen (stad) vervroegd ingevoerd, uitgerekend op het ogenblik waarop de Leien werden geknipt en De Lijn een alternatief moest aanbieden. Kleine trams (ontoegankelijk voor mindermobielen, ouders met kinderwagen, ouderen) werden ingezet in plaats van de moderne, comfortabele trams.

Of deze acties de reiziger verleiden tot het gebruiken van het openbaar vervoer kan sterk worden betwijfeld.

Dit alles kadert eerder in het onaantrekkelijk maken van het openbaar vervoer. Hoe kan men meer reizigers een comfortabel aanbod bieden, als het exploitatiebudget steeds daalt. De daling van het exploitatiebudget in Oost-Vlaanderen (-33 procent in de periode 2014-2016) staat in schril contrast met de toename van de reizigers in Gent (+28 procent) en kadert eerder in een politieke afrekening dan een efficiënt aanbod.

Een goed management zorgt ervoor dat de beste voertuigen maximaal worden ingezet ten behoeve van de gebruikers van het openbaar vervoer, tegen de laagst mogelijke kostprijs. De Lijn zou minstens zicht moeten hebben op de kostprijs per kilometer en per voertuigtype.

Een goed management zorgt voor investeringen. De laatste investering in Gent is het opvullen van de tramsporen in de Belfortstraat: lijn 7 wacht al jaren op aanleg.

Een goed management monitort en vernieuwt het materiaal. Door een slechte monitoring en onderhoud van de tramsporen is een belangrijk deel van tramlijn 4 in Gent al meer dan twee jaar niet meer bruikbaar en zijn de rails van Antwerpen Linkeroever in erg slechte toestand.

Een goed management geeft tijdig correcte informatie. De huidige zogenaamde realtimeborden zijn slechter dan het dertig jaar oudere Antwerpse bolletjessysteem.

Een goed management zorgt ervoor dat de vlotheid en de betrouwbaarheid voor de gebruiker is verzekerd. Door wat men de 'huisgemaakte vertragingen' (verplicht vooraan instappen, te weinig deuren, geen centrale sluiting, controle zwartrijders terwijl de tram vijf minuten stilstaat...) kan noemen, is de reiziger niet zeker van betrouwbare aansluitingen.

Een goed management heeft een toekomstbeleid en werkt een strategisch plan uit.

De voorzitter van de raad van bestuur van De Lijn wordt geacht het management te sturen. Uit de enkele elementen die hier worden geciteerd, mag blijken dat Descheemaecker dit niet beheerst en dat zijn voorzitterschap verre van een goed voorbeeld van verandering is. Van een bekwame voorzitter zou worden verwacht dat hij zich beperkt tot inhoudelijke beleidsuitspraken. Van een bekwame voorzitter zou men verwachten dat hij zich uitspreekt over bijvoorbeeld de modale shift of bedrijfswagens en zich zou onthouden van partijpolitieke spelletjes. Het tegendeel is waar; de reiziger is het slachtoffer. Foei.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234