Maandag 27/05/2019

reportage

Dertig dagen zonder wagen: in Aalst durven ze het aan

Bert Melckenbeek, Josefien Daem en hun kinderen laten de auto auto binnenkort een maand op stal. Beeld James Arthur

De wagen een maand aan de kant? In Aalst gaan gezinnen de uitdaging aan in ruil voor een plooifiets, een treinkaart of een Cambio-abonnement. De stad hoopt wel dat het succes niet uit de hand loopt.

"Eigenlijk staat onze auto nu al vaak stil", zegt Bert Melckenbeeck, een van de proefkonijnen die hun auto een maand in de garage zetten. "Eén keer per week breng ik de jongste met de bakfiets naar de crèche, waarna ik met de elektrische fiets naar het werk rij. Maar eigenlijk houdt weinig me tegen om dat vaker te doen. Het tijdsverschil valt mee."

In Aalst loopt sinds kort een proefproject waarbij inwoners hun auto tijdelijk vaarwel zeggen. In ruil zorgt de stad voor alternatieven. Voor de een is dat een plooifiets en een treinkaart, voor de ander een abonnement op de deelauto's van Cambio of de bussen van De Lijn.

De sleutels inleveren hoeft niet. Maar de bedoeling is wel dat de deelnemers enkel in noodgevallen terugvallen op hun wagen.

Intussen stapten vijftien gezinnen in het project. Zij wonen allemaal in de Sint-Annawijk, die vanwege de hoge filedruk door het stadsbestuur werd geselecteerd. Daarmee is het maximaal aantal deelnemers nagenoeg bereikt, zegt Dylan Casaer (vroeger sp.a, nu SD&P), schepen van Mobiliteit in Aalst. "Dit is een test. Als die meevalt, rollen we het systeem ook uit in andere wijken.

Bij Taxistop, het bedrijf dat het project op vraag van de stad uitwerkt, zijn de voorbereidingen al begonnen. Vorige maand organiseerde het twee buurtvergaderingen in de wijkschool. In groep werd er gebrainstormd over welke vervoersmiddelen de wijk zou kunnen gebruiken. Daarna ging een mobiliteitsexpert langs bij de gezinnen die interesse hadden getoond.

"Via een interview brengen we hun mobiliteitsgedrag in kaart", zegt projectmedewerker Elke Vandenbroucke. "Daarna werken we voor ieder van hen een individueel plan uit."

Ambassadeurs

Bert, Jozefien, Tuur (3) en Renée (1) kregen al een bezoekje. "We hadden best een lang gesprek", vertelt Bert. "Onze hobby's, onze jobs, onze verplaatsingen met de kinderen: ik kan me inbeelden dat het niet makkelijk is om de puzzel te leggen." Later deze maand krijgen ze hun voorstel, zodat ze in september aan hun '30 dagen zonder eigen wagen' kunnen beginnen.

Ook Bjorn Princen (36) liet zich overtuigen op een infoavond. Uit zijn gesprek blijk dat een vélobox - een beveiligde stalplaats voor de fiets - de beste oplossing is voor het gezin. Ze wonen met z'n vieren in een rijhuisje. "Het is vervelend dat ons gangetje altijd vol fietsen staat", zegt Bjorn, die straks weinig last zal hebben van ontwenningsverschijnselen. "Met de auto rijden we nog geen 5.000 kilometer per jaar."

Bjorn, Bert en de anderen zijn wat Taxistop ambassadeurs noemt. "Vijftien deelnemende gezinnen lijkt misschien weinig, maar zij praten ook met hun buurman of buurvrouw. Zo planten we een zaadje in de wijk", zegt Vandenbroucke.

Eerder werden ook al zaadjes geplant in twee andere wijken: Deurne-Noord in Antwerpen en het West-Vlaamse Beveren-aan-de-IJzer. Een succes, aldus Taxistop, al moesten ze achteraf tot hun eigen teleurstelling vaststellen dat geen enkele deelnemer zijn auto had verkocht.

"Mobiliteit is een aaneenschakeling van gewoonten. Met kleine aanpassingen proberen we die gewoonten te doorbreken", zegt schepen Casaer. "Als er een deelauto voor je deur staat, dan denk je twee keer na over al die taksen en verzekeringspremies voor je eigen auto."

En de stad? Heeft die wel voldoende kapitaal om alle Aalstenaars van hun autoverslaving af te helpen? Ja en neen, zegt Casaer. "We hebben budgetten voorzien om dit op langere termijn door te trekken", klinkt het. "Maar misschien moeten jullie in de krant niet te veel reclame maken. Duizenden mensen zouden we niet aankunnen."

Bovendien kun je de auto moeilijk aan de kant parkeren als het openbaar vervoer nog niet op punt staat, zegt Patrick Bockstael, die het buurtproject begeleidt. "Normaal heb je om de tien minuten een bus aan het station, maar vaak sta je meer dan een half uur te wachten", klinkt het.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.