Vrijdag 05/03/2021

Dertienjarige Matthis schittert in kameropera

Als achtjarige debuteerde Matthis Perreaux (13) op de operabühne. Dat hij vanaf zaterdag mee de show zal stelen in Pelléas en Mélisande verbaast velen, maar niet hemzelf.

2011 is al even voorbij, maar het eeuwfeest rond de Nobelprijs van Maurice Maeterlinck (1911) kabbelt rustig voort. Dat is niet het geval voor de paasvakantie van Matthis Perreaux (13), die al bijna elke dag van de vakantie intens is gaan repeteren voor zijn rol in Transparants Pelléas et Mélisande.

Het Antwerpse Muziektheater Transparant springt niet zomaar op de Maeterlinckkar: artistiek leider Wouter van Looy ging al eerder aan de slag met Blauwbaards Burcht, de opera van Béla Bartók naar een tekst van de Gentse symbolist. Dit keer vroeg hij aan de jonge componiste Annelies Van Parys om Debussy's enige en iconische opera Pelléas et Mélisande (1902) te bewerken voor kamerensemble - in casu het Oxalys Ensemble.

"Mijn mama zingt in het koor van De Munt", vertelt Matthis Perreaux (13), "en toen ik vijf was vroeg ik haar of ik ook in een koor mocht zingen." Dat mocht, en via het kinderkoor van De Munt bouwde de jonge zanger een boel podiumervaring op, met onder meer rollen in La bohème en Woyzeck. Van Looy castte hem na een auditie in de rol van Yniold, de zoon van de jaloerse Golaud. Matthis: "Mijn personage is de zoon van de man van Mélisande. Hij heeft haar gevonden in het bos en is daarna met haar getrouwd. Maar hij stuurt mij vaak naar Pelléas wanneer die bij Mélisande is, want hij denkt dat die twee verliefd zijn. Ik ben een spion, zonder het zelf te weten."

Van Looy goot Maeterlincks sprookje in een bijzonder ingehouden enscenering, die de evidente symboliek niet doorzichtig op scène brengt maar haar laat ontstaan in de vele aarzelingen en stiltes van het werk. "Een beetje eng", zo omschrijft Matthis de sfeer van het werk. "Helemaal niet opgewekt of vrolijk."

In een video-installatie, gemaakt door Van Looy en de Mexicaanse videokunstenaars Vivian en Héctor Cruz, worden de personages Pelléas en Mélisande ontdubbeld. De video is de enige vorm van decor, en er moet verder ook niet al te groots gespeeld worden. Matthis: "Ik moet niet echt acteren of zo, gewoon zingen. Ik denk dat de muziek het belangrijkste is in dit stuk."

Of het leuk is om met Wouter Van Looy te werken? "Heel leuk. Hij vraagt eigenlijk niet zo veel van me. Ik heb natuurlijk de rol moeten leren, maar voor de rest mag ik vooral zijn wie ik ben." De minimalistische aanpak zorgt voor een Pelléas et Mélisande die veel overlaat aan de verbeelding van de toeschouwer. Maar een ingehouden enscenering betekent natuurlijk niet dat er niet hard gewerkt moet worden. De vele repetities wegen wel wat zwaar, geeft ook Matthis toe. Van zenuwen heeft de jonge zanger dan weer geen last. Meer nog, elke suggestie van plankenkoorts lijkt een belediging voor zijn prille zangers-zelfbewustzijn. "Neen hoor, ik ben niet zenuwachtig voor de première. Zeg, het is niet de eerste keer dat ik een opera doe, hè."

Pelléas et Mélisande, première op 14 april om 20u in het Concertgebouw Brugge. www.transparant.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234