Maandag 23/09/2019

Dergelijke duivels bestaan dus wél

Met The Pledge, een psychologische misdaadthriller waarin Jack Nicholson op magistrale wijze een hoofdrol als geobsedeerde politiedetective vertolkt, heeft Sean Penn zijn derde bioscoopfilm als regisseur achter de rug. Dit is duidelijk geen ijdele bevlieging van een ontgoochelde acteur: hier is een authentieke Amerikaans filmauteur aan het werk. Met Jack Nicholson, Robin Wright Penn, Sam Shepard, Helen Mirren, Aaron Eckhart, Benicio Del Toro, e.a. HHHH

Brussel / Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Dat Sean Penn zijn acteercarrière niet langer als een prioriteit beschouwd, is voldoende bekend. Toch blijft hij sporadisch nog opduiken in films, zoals bijvoorbeeld The Thin Red Line van Terrence Malick of Sweet and Lowdown van Woody Allen. Maar zijn echte interesse ligt nu duidelijk bij het regisseren en als publiek hoeven we ons die keuze zeker niet te beklagen. In '91 debuteerde Sean Penn met The Indian Runner, een intens psychologisch drama over de confrontatie tussen twee broers, dat indertijd volgende ondertitel meekreeg: 'Sommige mannen hebben dromen die nooit gerealiseerd worden. Anderen hebben demonen die hen nooit loslaten'.

Over demonen ging het ook in zijn tweede film The Crossing Guard uit '95, meer bepaald over demonen van wroeging en rouw, woede en wraak. Jack Nicholson speelt daarin de rol van een man wiens zevenjarige dochtertje door een dronken automobilist werd doodgereden. Zijn huwelijk heeft die klap niet overleefd. Sindsdien wacht hij vol wraakgevoelens op de vrijlating van de chauffeur, die nu een gevangenisstraf uitzit wegens onvrijwillige doodslag.

Over dode kinderen en demonen gaat het ook in The Pledge, waarin een schitterende Jack Nicholson opnieuw de hoofdrol speelt. De film is gebaseerd op de roman Das Versprechen uit 1958 van de Zwitserse auteur Friedrich Dürrenmatt. Dat boek was een bewerking van het scenario dat Dürrenmatt een jaar eerder geschreven had voor de Duitse politiefilm Es geschah am hellichten Tag. In '94 draaide de Nederlandse regisseur Rudolf van den Berg daarvan reeds een remake onder de titel The Cold Light of Day.

Dit keer werd het verhaal naar het hedendaagse Amerika getransponeerd. Het uitgangspunt van The Pledge klinkt misschien niet bijster origineel, maar de verdere ontwikkeling is wel erg boeiend en aangrijpend. In Reno, Nevada, krijgt politiedetective Jerry Black (rol van Nicholson) van zijn collega's een surprise-party aangeboden omdat hij 's anderendaags met pensioen gaat. Dan komt het bericht dat ergens op het ondergesneeuwde platteland het bebloede lijkje van een seksueel misbruikt meisje van negen werd gevonden. Natuurlijk wil politieman Black die zaak helpen oplossen. Zijn laatste werkdag is immers nog niet afgelopen: hij heeft nog zes uur voor de boeg. Vrij snel wordt een verdachte gearresteerd die geestelijk gestoord is, een strafregister heeft, bijna ogenblikkelijk bekent (in een bevreemdende 'biechtscène') en meteen daarna zelfmoord pleegt. Zaak gesloten.

Maar niet zo voor Jerry Black, die er vast van overtuigd is dat de echte kindermoordenaar nog op vrije voeten loopt en meer dan waarschijnlijk opnieuw zal toeslaan. Zijn speurtocht, die hij nu niet langer 'in functie' kan uitvoeren, zal stilaan obsessionele vormen aannemen. Want nog voor de 'verdachte' opgepakt werd, heeft detective Black 'by his soul's salvation' aan de wanhopige moeder van het vermoorde meisje beloofd dat hij de dader te pakken zal krijgen (dat is dus de plechtige eed uit de titel). 'There can't be such a devil', weent de radeloze vrouw. Met een vermoeide blik, waaruit zowel berusting als mededogen spreken, kan de ervaren politieman dat alleen maar tegenspreken: dergelijke duivels bestaan wél.

Deze sterke en sombere thriller rust grotendeels op de sterke schouders van een overtuigende, ingehouden acterende Jack Nicholson. Hij werd door regisseur Penn omringd met een indrukwekkende ensemblecast, met daarin onder anderen Benicio Del Toro, Helen Mirren, Robin Wright Penn, Mickey Rourke, Harry Dean Stanton, Sam Shepard en Vanessa Redgrave. Sommige vertolkers hebben slechts één of enkele scènes, maar die zijn hoe dan ook sterk genoeg om lang in het geheugen te blijven hangen, zoals bijvoorbeeld het beeld van de wenende Mickey Rourke als vader van een meisje dat jaren geleden verdween en nooit werd teruggevonden. Of de scènes van Vanessa Redgrave als de grootmoeder van het vermoorde meisje Ginny, die zich afvraagt 'hoe God toch zo wreedaardig kan zijn?'. Zij zoekt dan maar troost in een sprookje van Andersen over een engel, die bij de dood van een meisje het kind komt halen om met haar een soort rondvlucht te maken langs de plaatsen waar zij in haar veel te korte leventje graag vertoefde. De film bevat trouwens opvallend veel opnames vanuit de lucht of vanop een hoogte, alsof de steeds waanzinniger en absurder wordende zoektocht van de geobsedeerde politieman bekeken wordt door een wetende, maar zwijgende God.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234