Donderdag 21/10/2021

Derde telenovela op vtm is eerste van eigen bodem

Jarenlang was het voor vtm zwoegen en zweten om een voet tussen de deur te krijgen in het tijdsslot dat aan het nieuws voorafgaat. De openbare omroep heeft daar met Blokken immers een sterkhouder van formaat staan die alle experimenten die vanuit de Medialaan werden gelanceerd moeiteloos op afstand hield. Tot twee jaar geleden plots de telenovela Sara haar intrede deed. Die dagelijkse soap (een bewerking van het Colombiaanse Yo soy Betty, la fea) zette vtm plots op de kaart in de vooravond.Het publiek lustte duidelijk pap van het verhaal over het lelijke eendje dat uitgroeit tot een prachtige zwaan en het programma groeide uit tot een van de grootste vtm-hits van de laatste jaren. Logisch dus dat ze aan de Medialaan op zoek gingen naar een vervanger toen Sara na meer dan tweehonderd afleveringen met haar grote liefde in het huwelijksbootje stapte. Die opvolger werd Louislouise, alweer een bewerking van een Zuid-Amerikaans format, al werd deze keer de mosterd niet in Colombia maar in Argentinië gehaald. Ook Louislouise deed het niet slecht, maar het succes van Sara evenaren was net iets te hoog gegrepen.“Toch was Louislouise een hit”, vindt An Rydant, hoofd fictie bij vtm. “Vooral in de voor ons commercieel interessante jongere doelgroepen deed het programma het goed.” En dus ging de zender na afloop van de tweede telenovela op zoek naar nummer drie. Alleen verliep die zoektocht nogal moeilijk.“Zo’n telenovela lijkt bedrieglijk simpel”, legt Rydant uit. “Maar je hebt echt wel een dik verhaal nodig om zo’n reeks maandenlang elke dag boeiend te houden.”

Te traag voor Vlaanderen

Vtm ging opnieuw shoppen op de Zuid-Amerikaanse markt (de plek waar de telenovela ontstond) maar de scenario’s die daar te vinden waren, haalden niet het gewenste niveau. “De series die daar op het scherm komen zijn gewoon heel erg traag”, legt Jan Huyse, directeur van productiehuis Eyeworks uit. “Wat daar in één aflevering van een uur wordt verteld, jagen wij er op de helft van de tijd door. Met een Zuid-Amerikaans scenario voor tweehonderd afleveringen kom je er gewoon niet.”Dus besloot Eyeworks om zelf een scenario te laten schrijven. Ze namen Hugo Van Laere onder de arm, de man die ook al het scenario van Sara bewerkte. Die kwam uiteindelijk met David op de proppen. Ook de verhaallijn van vtm’s nieuwste product is, zoals dat bij een telenovela hoort, behoorlijk sprookjesachtig. Alles draait om David, die als kleine jongen op een exotisch eiland wordt achtergelaten. Jaren later wordt hij daar ontdekt en meegebracht naar onze moderne wereld.Aan de Medialaan reageerden ze enthousiast en Eyeworks kreeg groen licht. Maar toen moest voor het productiehuis het grote werk nog beginnen. “Zo’n telenovela is een gigantisch project”, legt CEO Erwin Provoost uit. “We draaien tweehonderd afleveringen in minder dan een jaar tijd. Zoiets hebben we nog nooit eerder gedaan.” Maar volgens Provoost moest zijn productiehuis zich wel op de telenovelamarkt wagen. “Als je ziet dat zo’n telenovela voor een zender als vtm misschien wel de belangrijkste productie van het jaar is, dan moet je je daar als zichzelf respecterend productiehuis wel mee bezig gaan houden.” Angst voor de stap in het onbekende had Provoost niet. “(lacht) Bang mag je nooit zijn, maar spannend was het wel.” Bij Eyeworks kwamen ze ook niet onbeslagen op het ijs. Scenarist Hugo Van Laere was ervaren en in zijn zog volgde Renaat Coppens, die als regisseur bij Sara betrokken was. “Die ervaren mensen zijn een absolute noodzaak”, vindt Huyse. “Hugo weet bijvoorbeeld perfect hoe hij een scenario van tweehonderd afleveringen moet schrijven, dat bovendien ook te draaien is binnen de beperkte tijd die we hebben.” Maar toch was David niet meteen een probleemloze bevalling. “We hebben leergeld betaald”, geeft Huyse toe. “Hier en daar hebben we in de opstartfase wel wat tijd en geld verloren.”

Paradepaardje

Toch hebben ze bij Eyeworks - voorlopig - geen spijt van hun telenovela-uitstapje. Integendeel zelfs, het project lijkt nog voor de eerste uitzending al een succes. David wordt op de televisiebeurs in Cannes begin volgende maand immers het paradepaardje van de internationale Eyeworksgroep.Op die beurs komen productiemaatschappijen van overal ter wereld hun nieuwste formats voorstellen. Nu David daar een prominente plaats krijgt, is de kans groot dat het programma een internationale carrière krijgt. “Vlaanderen is niet de enige markt waar de telenovela het goed doet”, zegt Huyse. “Er is in het buitenland heel wat vraag naar originele scenario’s. En wij hopen natuurlijk dat David aan die vraag kan voldoen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234