Dinsdag 27/07/2021

Review

Depeche Mode overtuigt in een nokvol Sportpaleis ****

Dave Gahan was in topvorm Beeld alex vanhee
Dave Gahan was in topvormBeeld alex vanhee

Het is weinig bands gegeven: het vertrek van cruciale groepsleden te boven komen, verslavingen overwinnen, en tegelijk toch bijna vijfendertig jaar aan de absolute wereldtop blijven staan. Maar Depeche Mode is het toch gelukt. Het Antwerpse Sportpaleis was zaterdagavond bijgevolg hopeloos uitverkocht.

Halverwege de set verdwijnt Dave Gahan van het podium, en neemt Martin Gore plaats achter de microfoon. In eerste instantie lijkt het bij een flink deel van het publiek het afgesproken teken om even bier bij te tanken. Niks tegen Gore -hij heeft in zijn eentje bijna het volledige repertoire van Depeche Mode bij elkaar geschreven - maar een bevlogen frontman is hij niet, en tegen een showbeest als Gahan steekt de creatieve spilfiguur van de band al helemaal schriel af.

Maar in alle soberheid - slechts begeleid door pianist Peter Gordeno, en zonder de prachtige Anton Corbijn-visuals die de rest van de show sieren - weet hij de menigte toch voor zich te winnen. Eerst nog schoorvoetend met 'Slow', een ballad waarin hij zowaar klinkt als een oude blueszangeres. Nadien overtuigender, met het oudere 'But Not Tonight', dat uiteindelijk door heel de menigte wordt opgepikt, en daardoor zelfs nog een verlengstuk krijgt wanneer Gahan weer tevoorschijn komt.

Classics
Delta Machine' - de plaat waar deze tournee rond is opgebouwd, behoort niet meteen tot de beste van de groep. Zoals de titel aangeeft slaat Depeche Mode daar een brug tussen oude blues en moderne technologie. Een interessant, zelfs moedig uitgangspunt. Al levert dat dit keer geen onvergetelijk songmateriaal op. Ook live gaan de vijf nieuwe nummers vrij geruisloos voorbij. Het donkere, spartaans gearrangeerde 'Welcome To My World' is weliswaar een behoorlijke opener, en 'Heaven' - waar de geest van Portishead in rondspookt - komt op het podium een stuk beter uit de verf.

Maar de fans zijn toch vooral gekomen om een paar handenvol classics te horen uit de imposante catalogus die de Britse synthesizerpioniers inmiddels hebben opgebouwd, en ze worden op hun wenken bediend. Het wervelende 'Walking In My Shoes' zit al vroeg in de set, 'Precious' - met ronduit verbluffende hondenvisuals - snijdt door merg en been, en 'Black Celebration' koppelt gitzwarte synthesizerpop aan broeierige gospel.

Andrew Fletcher staat zoals gebruikelijk zomaar wat te niksen achter zijn keyboards, maar Dave Gahan zélf is in topvorm, en zuigt als een mageet alle aandacht naar zich toe. Hij behoort tot het zeer selecte groepje vijftigers dat in bloot bovenlijf met zijn kont kan schudden zonder dat het genant wordt, en op de koop toe is zijn stem met de jaren alsmaar donkerder en dieper gaan klinken. Hij behoort - en daar kan je zelfs als volbloed hetero niet naast kijken - tot de meest sexy zangers die je in 2014 op een podium kan zien staan. Iemand die het publiek als geen ander kan opzwepen, en ook de rest van de band - drummer Christian Eigner - een plek in de spotlights gunt.

Cutting edge
Gek, eigenlijk: de band die begin jaren tachtig in de media nauwelijks au serieux werd genomen, heeft intussen elke trend overleefd, ligt aan de basis van techno en house, én werd de voorbije decennia gecoverd door zowel Johnny Cash als Rammstein en Smashing Pumpkins. En - ook een zeldzaamheid - de hits zijn altijd bijven komen, zodat het gezelschap in Antwerpen slechts heel uitzonderlijk teruggrijpt naar écht oud materiaal.

In de bisronde wordt 'I Just Cant Get Enough' nog eens opgevist - een onweerstaanbaar anachronisme in de set - maar verder klinkt alles nog even cutting edge als tijdens de eerste kennismaking destijds. Het opzwepende 'Personal Jesus' start in slowmotion voor het nummer ontploft als zat er een staaf vuurwerk in verstopt, het bluesy ' I Feel You' is een muzikale uppercut, en de wuivende armenzee tijdens afsluiter 'Never Let Me Down Again' genereert keer op keer kippenvel.

'Delta Machine' mag dan al wat tegenvallen, maar live staat Depeche Mode voor het eerst sinds lang weer helemaal op scherp. Kort samengevat: een uitstekend concert.

null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
null Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234