Donderdag 25/04/2019

Technologie

Deloitte voorspelt: slimme speaker wordt dé doorbraak van 2019

Een smart speaker als huisdier? Beeld AFP

Nu nog marginaal, straks alomtegenwoordig: de slimme speakers staan aan de vooravond van de grote doorbraak. En straks heeft elk huishouden zijn Alexa, Siri of hoe ons nieuw schoothondje ook zal heten. Dat voorspelt consultant Deloitte alvast in zijn jaarlijkse trendrapport.

2019 zal het jaar zijn waarin een breed scala aan technologieën volwassen wordt. In de 18de editie van zijn jaarlijkse Technology, Media & Telecommunications Predictions buigt consultant Deloitte zich over de wondere wereld van de technologie, en vooral de impact ervan op ons leven. De auteurs achter het lijvige rapport zien onze samenleving slimmer en productiever worden. De draadloze netwerken van de vijfde generatie (5G) zullen snellere verbindingen creëren voor consumenten en bedrijven, en de opmars van artificiële intelligentie (AI) snelt onvervaard voort.

Allemaal een beetje vaag? Iets tastbaarder is de opmars van de slimme sprekers. Bij ons is het fenomeen nog kleinschalig, maar in de Verenigde Staten en China zijn ze helemaal mee met speakers als Alexa en Echo van Amazon, en Siri en Homepod van Apple. Ruim 20 procent van de huishoudens luistert al naar een van die stemmen. 

“Slechts 3 procent van de Belgen heeft toegang tot een slimme spreker. Maar 26 procent van de Belgen maakt gebruik van stemassistenten op hun smartphone, en een kwart van hen doet dat dagelijks. Het is dus slechts een kwestie van tijd”, zegt Vincent Fosty, TMT-directeur bij Deloitte Belgium.

Deloitte verwacht dat dit jaar ruim 164 miljoen slimme sprekers verkocht zullen worden. De nu nog dure speakers zullen naar een gemiddelde en haalbare prijs van zowat 43 dollar (37,7 euro) zakken, goed voor een totaalomzet van ruim 7 miljard dollar (6,13 miljoen euro). Dat zou een stijging van liefst 63 procent betekenen, in vergelijking met vorig jaar. Toen werd een omzet van 4,3 miljard dollar geboekt. Daarmee zou het de snelst groeiende categorie apparaten uit de geschiedenis worden.

‘Sprekende jukebox’ 

Die slimme speakers zijn meer dan de sprekende jukeboxen waarvoor ze nog vaak worden versleten. Ze zijn een leuk gadget, maar als je wilt dat de markt na 2019 verder groeit, zal het apparaat meer moeten doen dan muziek afspelen, het alarm instellen of het weer voorspellen, waarschuwt Deloitte. Momenteel zijn dat de meest gebruikte toepassingen.

Slimme luidsprekers zullen stemassistentie de huishoudens in loodsen. Voor veel consumenten, vooral jongere gezinsleden, kan het de eerste ervaring met stemherkenning zijn. Mensen die nu terughoudend zijn om stemherkenningstechnologie op een smartphone te gebruiken, zijn misschien wel bereid steminterfaces op een slimme luidspreker uit te proberen in de besloten huiselijke kring. Eenmaal vertrouwd met de technologie staat de deur open voor andere omgevingen, van auto’s, over huizen tot de werkomgeving. 

Steven Van Belleghem van het consultancybedrijf Nexxworks zegt dat de slimme speakers gewoon een onderdeel van het gezin zullen worden. “Ze zullen fungeren als een soort van personal assistent, die ons bij tal van zaken zal helpen.” Ook de kostprijs zou fors kunnen dalen, wat een bredere markt betekent, zowel wat het aantal consumenten betreft, als voor het scala aan apparaten die kunnen worden ondersteund.

Spraakherkenning is ook een ideale manier om repetitieve processen te ‘automatiseren’, zoals het aannemen van bestellingen in een drive-inrestaurant. Met een stemopdracht is de drempel voor mensen met een visuele of lichamelijke beperking ook kleiner. Wereldwijd zijn er twee opties: de hele wereld geletterd maken, of stemactivatie voor iedereen mogelijk maken. Die laatste benadering is wellicht eenvoudiger, meent Deloitte.

Andere voorspellingen van Deloitte:

5G: Het netwerk van de vijfde generatie (5G) zal volgens Deloitte in 2019 door pakweg 25 draadloze operators worden gelanceerd, een cijfer dat in 2020 waarschijnlijk zal verdubbelen. Met nieuwe netwerktechnologie komen er nieuwe apparaten.

3D: Zou eindelijk volwassen worden, met de verkoop van 3D-printers, -materialen en -diensten. De omzet zal 2,7 miljard dollar bedragen, en een jaarlijkse groei van 12,5 procent kennen. De lijst met 3D-afdrukbare materialen is in de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, wat (samen met andere verbeteringen) heeft geleid tot een opleving van het groeipotentieel.

AI: In de bedrijfsomgeving voorspelt Deloitte dat bedrijven het gebruik van cloudgebaseerde kunstmatige intelligentie (AI), software en services in 2019 verder zullen versnellen.

Media: Sterke link tussen sportweddenschappen en live tv kijken. Groot bereik en ruime inkomsten voor de radio: 85 procent van de volwassen bevolking zal ten minste wekelijks naar de radio luisteren. Gecombineerd zullen bijna 3 miljard mensen wereldwijd wekelijks naar de radio luisteren.

China: Deloitte voorspelt dat China in 2019 over toonaangevende telecommunicatienetwerken zal beschikken en hoogstwaarschijnlijk op middellange termijn. De communicatie-infrastructuur zal een basis bieden voor belangrijke nieuwe industrieën. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.