Vrijdag 03/04/2020

Autosalon

Deloitte: ‘Interesse in hybride wagens neemt toe bij Belgische consument’

Hybride auto’s op het Autosalon in Brussel.Beeld Photo News

Van de Belgische consumenten wil vandaag 29 procent dat hun nieuwe wagen een hybride elektrische wagen is, wat een stijging inhoudt ten opzichte van 23 procent in 2018. Dat blijkt vandaag uit de Deloitte Global Automotive Consumer Study 2020, een enquête van Deloitte bij 35.000 consumenten in 20 landen, onder wie 1.286 Belgen. 

Het aandeel Belgische consumenten die voor een volledig elektrisch aangedreven wagen zouden kiezen, blijft steken op 9 procent.

De keuze voor een auto op benzine of diesel daalt van 64 procent in 2018 naar 52 procent in 2020. De meeste consumenten vinden dat een volledig elektrisch aangedreven auto een bereik van meer dan 320 kilometer moet hebben. Jongeren kunnen zich echter beter vinden in een geringer bereik dan oudere generaties. Verder zijn Belgische consumenten bereid om maximaal één uur te wachten tot hun elektrische auto weer volledig is opgeladen.

Van de Belgische consumenten die van plan zijn een elektrische wagen aan te schaffen, noemde 38 procent lagere emissies en gebruikskosten als de hoofdredenen voor hun plannen. Het bereik en gebrek aan laadinfrastructuur blijven de grootste bezorgdheden.

Zelfrijdende wagens onveilig

Voorts blijkt dat de helft van de Belgische consumenten ervan overtuigd is dat zelfrijdende wagens onveilig zullen zijn. Volgens Deloitte is een "verontrustend" aantal Belgische consumenten (30 tot 49 procent naargelang de geconnecteerde technologie) ook niet bereid om extra te betalen voor een wagen met geavanceerde connectiviteitstechnologieën, ondanks dat de veiligheid verbeterd wordt.

Belgische consumenten maken zich zorgen over privacy en gegevensbescherming in geconnecteerde wagens. Ze zijn het meest bezorgd over apps die data verspreiden (bijvoorbeeld smartphone-apps) en de verzameling van biometrische gegevens (bijvoorbeeld hartslag).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234