Maandag 18/10/2021

Delhaize wint dankzij Carrefour

Supermarktketen Delhaize ziet zijn omzet stijgen door het sociaal conflict bij concurrent Carrefour. Dat bevestigde grote baas Pierre-Olivier Beckers gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers. Delhaize overweegt bedreigde Carrefourwinkels over te nemen om zijn marktaandeel verder te vergroten.

Supermarktketen Delhaize ziet Belgische omzet stijgen, en ook de buitenlandse ambities groeien

BRUSSEL

Delhaize gaat dit jaar in Vlaanderen ook een eerste winkel onder het uithangbord ‘Red Market’ openen.

Het sociaal conflict bij Carrefour heeft nu al een positieve impact op de omzet van Delhaize in België, klonk het gisteren. Daarmee zet de winkelketen zijn opmerkelijke opmars in zijn thuismarkt verder. Ook 2009 was al een sterk jaar voor de Belgische activiteiten. De omzet van Delhaize België steeg met 4,7 procent tot 4,6 miljard euro (+2,7 procent op vergelijkbare basis). “Week na week zagen we ons marktaandeel stijgen”, zegt groeps-CEO Pierre-Olivier Beckers, “tot 25,7 procent eind 2009.” Beckers verwees naar de succesvolle prijsherpositionering en een aantal succesvolle campagnes, zoals de Pixarspaaractie.

Topman Beckers lonkt naar sommige winkels die mogelijk gesloten worden bij Carrefour België. “In onze bestaande markten hebben we altijd gezegd dat we naar mogelijkheden kijken om ons marktaandeel uit te breiden. In verband met de aangekondigde sluiting van een aantal Carrefours gaan we dus zeker de opportuniteiten analyseren. Maar Carrefour heeft verschillende formats en die zullen dus moeten passen in onze focus.”

Delhaize houdt de druk op Carrefour hoog, want ook dit jaar wil Delhaize België haar prijzen verder verlagen. Delhaize gaat ook verder uitbreiden in België: er komen 25 tot 30 nieuwe winkels bij, waarvan 4 Red Markets. Dat is de discountformule, die nu al bestaat in Gembloux en Andenne. Over de locatie van de Red Market in Vlaanderen wil men niets lossen om de concurrentie geen voorsprong te geven.

De wereldwijde groep Delhaize verwacht voor 2010 een verhoging van de operationele winst met 7 tot 10 procent tegenover 2009. Als de herstructureringskosten in de VS in rekening worden gebracht, zou de groei neerkomen op 2 tot 5 procent.

Delhaize slaagde er het voorbije jaar in om meer omzet (+ 4,8 procent tot 19,93 miljard euro) en meer bedrijfswinst (+4,2 procent tot 942 miljoen euro) te realiseren. In de VS, goed voor drie kwart van het zakencijfer, was er een negatief effect door deflatie en bleef de omzetstijging beperkt tot 0,7 procent (-0,4 procent op vergelijkbare basis).

In Griekenland steeg de omzet het voorbije jaar met 10,2 procent. Ook recent, ondanks de geplande saneringsgolf om het overheidstekort terug te dringen, is er nog geen wijziging in het consumptiegedrag van de Griek merkbaar, luidde het.

Maar Delhaize is ambitieus en wil verder gaan. “De operationele winstgroei moet hoger”, zegt topman Beckers. Hij verwees naar zijn ‘New Game Plan’, dat eind vorig jaar werd gelanceerd. De bedoeling is om sneller te groeien, vooral in opkomende landen als Indonesië en Roemenië, met de opening in 2010 van 25 tot 35 winkels.

Daarnaast wil men ook de integratie versterken en de efficiëntie verbeteren. Zo wil de groep tegen 2012 300 miljoen euro per jaar besparen. Een belangrijk element is de herstructurering van de Amerikaanse activiteiten van Delhaize. De verschillende winkelketens (Food Lion, Hannaford, Sweetbay, enz.) blijven er bestaan maar de back-officediensten (IT, HR, logistiek, enz.) worden wel gefuseerd onder de noemer ‘Delhaize America’. De bedoeling is om geld te besparen, om zo de prijzen in de Amerikaanse winkels te kunnen laten zakken. Beckers: “Prijsbreker Wal-Mart wordt onze belangrijkste vergelijkingsbasis. Zij zullen de goedkoopste blijven, maar wij streven naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding.” Het zuidoosten van de VS, waar Delhaize actief is, wordt immers zwaarder door werkloosheid getroffen dan andere regio’s in het land.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234