Maandag 19/10/2020

Delhaize lonkt naar zelfstandigen

Binnen vijf jaar tweehonderd winkels erbij

Binnen vijf jaar de helft meer winkels. Dat is het doel dat directeur Arthur Goethals van Delhaize-België zichzelf heeft gesteld.

Brussel

Ruben Mooijman

Delhaize wil het aantal voedingswinkels in België in vijf jaar tijd van 400 op 600 à 650 brengen. Dat heeft Arthur Goethals, sinds zes maanden algemeen directeur van Delhaize-België, gisteren gezegd.

Delhaize beschikt momenteel over 116 eigen supermarkten, 174 aangesloten supermarkten van zelfstandigen onder de formule AD Delhaize, en honderd buurtsuperettes, ook van zelfstandigen. Daarnaast zijn er nog een paar kleinere winkelformules zoals Delhaize City (zes stuks) en Shop 'n Go (tien stuks, vooral bij benzinestations). De grote groei wil Delhaize vooral bij de zelfstandigen realiseren. Goethals hoopt op zeventig nieuwe AD Delhaizes en honderd nieuwe superettes, onder de eigentijdse formule Proxy Delhaize. Daarnaast zouden er nog veertig Shop 'n Go-vestigingen bij moeten komen in België.

Goethals rekent vooral op zelfstandigen die nu bij een aankoopcentrale als Alvo, Samgo of Huyghebaert zijn aangesloten. Deze winkeliers zullen in toenemende mate behoefte krijgen aan een duidelijk winkelconcept, verwacht hij. "De aantrekkelijkheid van die winkels vermindert van dag tot dag." Hoewel het aantal gestaag afneemt, zijn er in België nog negenduizend kleine, zelfstandige supermarkten (het zogenaamde F3-segment).

Ook zelfstandigen die nu nog bij een andere winkelketen zijn aangesloten, zijn welkom bij Delhaize. In het verleden heeft de AD Delhaize-keten kunnen profiteren van de perikelen bij de GIB-formules Unic en Nopri, in de toekomst zouden Spar-uitbaters kunnen overschakelen. Spar-moeder Laurus is immers van plan de Spar-winkels te hervormen en sommige vestigingen naar de Konmar-formule te begeleiden.

Om de consument duidelijkheid te verschaffen in de wildgroei aan Delhaize-formules, heeft het bedrijf de logo's aangepast. Alle formules krijgen een grijze rechthoek met de bekende Delhaize-leeuw in een rood vlak. Alleen de AD Delhaizes krijgen een groen in plaats van een rood vlak. Groen is de huiskleur van deze keten. De Delhaize-ketens die geen voeding verkopen, zoals Di (drogisterijen) en Tom & Co (dierenspullen), worden niet betrokken in de uniformiseringsoperatie, die in de loop van volgend jaar moet zijn afgerond.

De eigen supermarkten van Delhaize groeien veel trager in aantal. Elk jaar komt er slechts eentje bij. Dit jaar gebeurt dat in Brugge, volgend jaar in Ninove en het jaar daarna in Louvain-la-Neuve. Ook wat de nieuwe formule BioSquare betreft is Delhaize niet zo ambitieus. Momenteel is er één testwinkel in Ukkel en voorlopig blijft het daarbij. Als er meer vestigingen komen, zal dat pas volgend jaar het geval zijn en zelfs dat is niet zeker. Het probleem is, zegt Goethals, dat een betrouwbare productaanvoer niet gegarandeerd kan worden als er te veel vestigingen komen. Het is ook mogelijk dat er helemaal geen keten komt en dat Delhaize zich wat betreft bio blijft concentreren op het aanbod in de eigen supermarkten. Met die producten zet Delhaize nu zo'n 2 miljard frank om. Het gaat om vierhonderd verschillende artikelen, waarvan er driehonderd onder het huismerk worden aangeboden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234