Maandag 06/07/2020

Economie

Delhaize laat prijzen zakken om klanten van discounters terug te winnen

De supermarktketen zal de prijsdalingen betalen met geld dat het uitgespaard heeft door de fusie tussen Ahold en Delhaize.Beeld Photonews

Supermarktketen Delhaize zal haar prijzen verlagen. Dat heeft CEO Dick Boer, van moederbedrijf Ahold Delhaize, vandaag bekendgemaakt. De lagere prijzen moeten helpen om klanten terug te winnen van discounters, zoals Aldi, Colruyt en Lidl. Dat schrijft De Tijd.

In de afgelopen kwartalen klonk het steeds dat het bedrijf "niet meer", maar wel "grotere promoties" zou lanceren in haar filialen. Ahold Delhaize zet vandaag dan toch een tandje bij in het prijsoffensief.

"Onze prijspositionering in België kan nog beter", zegt Boer. "Die is goed in vergelijking met de traditionele supermarkten, maar de Belgische markt heeft ook heel wat andere grote spelers, en daarom moeten we aan de prijzen blijven werken."

Fusie

De prijsdalingen zullen bekostigd worden met het geld dat uitgespaard werd door de fusie tussen Ahold en Delhaize eerder dit jaar. Daardoor konden enkele managersfuncties geschrapt worden. Bovendien kan het bedrijf door de grote omvang leveranciers onder druk zetten om hun prijzen te laten zakken. 

Ahold Delhaize verwacht dat de financiële voordelen door de fusie tegen 2019 zullen uitkomen op 750 miljoen euro. Daarvan gaat 500 miljoen euro via dividenden naar de aandeelhouders, 250 miljoen euro wordt in prijsdalingen geïnvesteerd. 

Daarbij wordt niet alleen gekeken naar ons land, maar naar alle landen waarin de groep actief is. In het bijzonder naar de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize twee derde van haar omzet boekt. In Amerika woedt bovendien een heuse supermarktoorlog. Ketens strooien er aan de lopende band met promoties om klanten te lokken.  

Meer winst, lagere omzet

De supermarktgroep heeft in het derde kwartaal meer winst bij een iets lagere omzet behaald, zo raakte vanochtend nog bekend. De resultaten in België hinken echter nog altijd achterop.

De netto-omzet van Ahold Delhaize daalde in het derde kwartaal lichtjes (-1,1 procent) tot 15,1 miljard euro. Dat was een verwacht resultaat. Het onderliggend operationeel resultaat ging met bijna 10 procent omhoog tot 595 miljoen euro en de nettowinst lag 54 procent hoger op 362 miljoen euro. Daarbij profiteerde het concern van kostenbesparingen en verbeterde winstmarges.

In België bleef de omzet van Delhaize stabiel, op 1,213 miljard euro. De franchisewinkels doen het goed, maar de eigen winkels van Delhaize presteren ondermaats. 

De operationele winstmarge lag wel hoger dan vorig jaar, op 3,1 procent (+1,1 procentpunt). Maar dat is nog altijd lager dan de winstmarge op groepsniveau, die 3,9 procent bedraagt. Synergievoordelen werden in België tenietgedaan door kosten voor promoties.

Nieuw aandeleninkoopprogramma

Daarnaast kondigde Ahold Delhaize een nieuw aandeleninkoopprogramma aan, ter waarde van 2 miljard euro voor 2018. Dit jaar werden al voor 1 miljard euro eigen aandelen ingekocht. Beleggers reageerden enthousiast op de resultaten en stuurden het aandeel vanochtend zo'n 5 procent hoger.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234