Maandag 26/10/2020

Delhaize duldt geen concurrentie bij actie voedselbanken

'Er is een grote competitie tussen supermarkten. Iets organiseren met alle grote supermarkten samen is niet mogelijk'

Brussel

Eigen berichtgeving

Janine Meijer

Supermarkt Delhaize wil niet dat andere supermarkten deelnemen aan de inzamelactie van de voedselbanken die gisteren van start ging. De Belgische Federatie van Voedselbanken betreurt de situatie, maar kan geen kant op. 'Zonder Delhaize krijgen we de actie financieel niet rond.'

Elk jaar rond Wereldvoedseldag op 16 oktober houdt de Belgische Federatie van Voedselbanken een grootschalige inzamelactie. In zeven dagen hoopt de federatie 700 ton voedsel bij elkaar te krijgen. Het voedsel zal door de negen voedselbanken in ons land verdeeld worden onder lokale organisaties die het uitdelen aan mensen zonder vast inkomen of er eten mee koken voor dezelfde doelgroep.

Delhaize is de enige supermarkt waar er in het kader van Wereldvoedseldag producten worden ingezameld. Andere supermarkten willen ook graag aan de actie deelnemen, maar krijgen geen kans. Delhaize eist het alleenrecht op de actie op. De Belgische Federatie van Voedselbanken betreurt de situatie, maar kan geen kant op. Delhaize investeert elk jaar 250.000 tot 300.000 euro in de voedselinzamelingsactie. De keten betaalt een deel van de publiciteitscampagne en verzorgt het transport van het voedsel dat in de supermarkten wordt ingezameld naar de verschillende voedselbanken. "Zonder Delhaize krijgen we de actie financieel niet rond", zegt Daniël Smets van de Belgische Federatie van Voedselbanken. "We kunnen het ons niet permitteren Delhaize als bondgenoot te verliezen."

Afgelopen zomer organiseerden de voedselbanken een actie bij Colruyt die 125 ton voedsel opleverde. De supermarkt informeert regelmatig naar de behoeften bij de voedselbank en zamelt in waar gebrek aan is. "Delhaize organiseert één keer per jaar een grootschalige campagne", zegt Jean-Pierre Roelandts van Colruyt. "Colruyt speelt het hele jaar door in op de vraag van de voedselbanken. Het gaat ons om de duurzaamheid van de actie."

Carrefour geeft elk jaar 800 ton voedsel aan de voedselbanken. Alle diepvriesproducten die een maand voor de vervaldatum zijn en alle verse producten die binnen vier dagen bederven, worden weggegeven. "Het wordt ieder jaar moeilijker om genoeg voedsel te verzamelen", zegt Smets. "Niet alleen de supermarkten, maar ook de voedselindustrie gaat zorgvuldiger met haar voorraden om."

Delhaize wilde gisteren weinig commentaar kwijt. "Wij investeren ieder jaar veel geld in de campagne. Als een andere supermarkt dat ook wil doen, is die welkom om deel te nemen", aldus Katrien Verbeke.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234