Dinsdag 04/08/2020

economie

Delhaize buigt negatieve trend om: cijfers beter dan verwacht voor de supermarkt

Delhaize CEO Xavier Piesvaux kan tevreden zijnBeeld BELGA

Een grotere verkoop en betere winstcijfers. Delhaize slaagt erin om in het derde kwartaal sterk uit te pakken.

De supermarktgroep Ahold Delhaize heeft in het derde kwartaal stevige verkoopcijfers neergezet. De omzet steeg met 3,6 procent tot 15,8 miljard euro, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Topman Frans Muller zegt in een toelichting dan ook tevreden te zijn met de cijfers. De omzetstijging is groter dan verwacht.

Dat resulteert ook in meer winst. Het Nederlands-Belgische fusieconcern - het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, Delhaize en Bol.com - hield netto 459 miljoen euro over: 26 procent meer dan een jaar geleden. Met deze cijfers doet de groep ook beter dan de verwachtingen van de analisten.

Ook in België kon dochter Delhaize de omzet en de marges opnieuw opkrikken. En dat is een stevige opsteker voor de groep, die een beetje in het verdomhoekje zat binnen het concern. De omzet steeg 1 procent tot 1,226 miljard euro. Anders gezegd, de Belgen kochten voor 1 procent meer boodschappen bij Delhaize in vergelijking met vorig jaar. Online verkopen kenden een groei van 18 procent. De operationele winst steeg van 22 naar 34 miljoen euro. De winstmarge verbeterde van 3 naar 3,2 procent. In België blijft de nieuwe strategie resultaten opleveren, aldus nog het bedrijf.

Ondanks de goede cijfers blijft België wel het mindere broertje van de groep. In de Verenigde Staten steeg de omzet met 4,3 procent en de onderliggende bedrijfswinst met 10,1 procent. Daar boekt Ahold Delhaize twee derde van zijn omzet via ketens als Food Lion en Stop & Shop. In Nederland steeg de omzet met 5,8 procent. Dat komt door de Albert Heijn-winkels, maar ook door webwinkel Bol.com. Die groeit met 30 procent.

De beter dan verwachte cijfers zijn evenwel een goede opsteker voor het laatste kwartaal, met de eindejaarsaankopen in het verschiet, traditioneel een goed seizoen voor de retail. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234