Dinsdag 06/12/2022

Definitief: Saab 9-3X voor slechte wegen

Saab 9-3X Beeld UNKNOWN
Saab 9-3XBeeld UNKNOWN

Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar na alle twijfels is hij er dan toch definitief: de Saab 9-3X. "Een sobere terreinwagen voor wie geen imposante SUV wil of nodig heeft", noemt Saab 'm zelf.

Het principe is bekend: een break op hoge poten met (al dan niet) vierwielaandrijving en stoerdere look. In dit geval ligt het chassis 35 mm hoger dan dat van de normale Sport Hatch.

Avontuurlijke look
De voor- en achterbumper, de bescherming op de wielkasten en de zijschorten zijn in een korrelige, donkergrijze kunststof uitgevoerd. Vooraan heb je door het kleurverschil de suggestie van een in de bumper ingewerkte 'bull bar'. Beschermplaten in alu-look onderin en chromen accentjes rond de mistlampen vervolledigen het 'avontuurlijke' aanzicht.

Het is niet alleen een kwestie van design, het biedt het koetswerk ook extra bescherming tegen opspattende modder en kiezel op slechte of onverharde wegen. De 17 duims spaakvelgen in lichtmetaal zijn dan weer minder geschikt voor terreinwerk, wegens te fragiel.

Cross Wheel Drive
Saab monteert in de 9-3X benzineversies het XWD (Cross Wheel Drive) systeem. Het is een Haldex-koppeling van de vierde generatie waarbij de kracht wordt verdeeld tussen voor- en achteras, naar gelang de behoeften. Een differentieel met beperkte slip (eLSD) op de achterwielen om ook de kracht tussen linker- en rechterwiel te variëren, is een optie.

Wie die XWD-drive wil, heeft keuze uit een 2.0 liter BioPower motor van 210 pk die op bio-ethanol loopt of een gewone benzinemotor met hetzelfde vermogen. Die laatste kan ook met automaat geleverd worden, in plaats van de manuele zesbak.

Enkel de voorwielen
Vermits E85 bio-ethanol bij ons (nog) geen optie is wegens gebrek aan tankstations, lijkt de 1.9 TTiD diesel van 180 pk de meest voor de hand liggende keuze. Ondanks de 'x' in z'n naam, is dit een zuivere voorwielaandrijver, die overigens ook slechts 20 mm hoger ligt dan de gewone break.

Wat dan weer wel in z'n voordeel pleit is het verbruik dat met 5,5 liter per 100 km zeer bescheiden is. De CO2-uitstoot ligt op 144 gram per kilometer. Voor de versie met zestrapsautomaat ligt dat respectievelijk op 6,9 liter en 182 g/km.

Qua uitrusting is deze Saab 9-3X vergelijkbaar met een Aero-versie, dus rijkelijk bedeeld met onder meer sportstoelen in stof en zwart leder.

De Saab 9-3X maakt z'n debuut op het komende autosalon van Genève, waar meteen ook een te duchten concurrent, de Audi A4 Allroad zal staan. Vanaf september zie je de nieuwe Saab bij ons in de showrooms. (jvr)

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234