Dinsdag 19/11/2019

'Deel klassen niet in volgens leeftijd'

Een verlaging van de leerplichtleeftijd, meer aandacht voor taalverwerving en meer lessen op maat. Het zijn de recepten waarmee Raymonda Verdyck, bestuurder van het Gemeenschapsonderwijs, de ongekwalificeerde uitstroom wil bevechten.

Dat er jongeren zijn die geen enkel diploma hebben behaald, betreurt Verdyck, maar verrast haar niet. Al had ze niet verwacht dat die groep zo groot zou zijn. "Het is schrikbarend. We moeten ervoor zorgen dat jongeren de overstap vanuit het basis- naar het secundair onderwijs goed kunnen maken."

Hoe wilt u dat bereiken?

Verdyck: "Het is belangrijk dat jonge mensen zo vroeg mogelijk naar school komen. We hebben al eens voorgesteld om de leerplichtleeftijd te verlagen, zodat kinderen uit minder kansrijke middens en nieuwkomerssneller in aanraking komen met de schoolse omgeving en er sneller werk wordt gemaakt van taalverwerving. Dat zou al voor meer succesverhalen zorgen.

"Daarnaast moeten we gaan voor een meer gedifferentieerde aanpak in het basisonderwijs. We delen kinderen nu nog altijd vooral in op hun leeftijd en creëren zo klasgroepen. We kunnen dat - toch op zijn minst voor bepaalde vakken - beter op niveau doen. Niet elk kind heeft immers het zelfde ontwikkelingsritme. Vorig jaar ging ik in Amsterdam kijken hoe ze dat daar aanpakken. Ik zag dat leerkrachten er verplicht zijn om per vak drie niveaugroepen te onderscheiden."

Kan dat wel in tijden van besparing?

"Het is vooral belangrijk dat we geen te grote klasgroepen hebben, want anders wordt het te moeilijk voor leerkrachten om verschillende niveaugroepen te creëren. De OESO liet onlangs verstaan dat Vlaanderen het laagste aantal leerlingen per leraar heeft. Dat leidt er mede toe dat er nu gekeken wordt om de groepen te vergroten. Ik vraag geen extra personeel, ik vraag alleen dat er niet wordt geraakt aan het bestaande korps."

Kregen de jongeren die het basisonderwijs zonder getuigschrift verlaten tot nu te weinig aandacht?

"Er is sterk gefocust op de latere groep leerlingen. Zij blijven belangrijk, maar ook het basisonderwijs verdient onze aandacht. Het is heel belangrijk dat elk kind kansen krijgt en dat er zij de eindmeet, het getuigschrift, behalen. Al is dat zeker geen gemakkelijke opdracht. Achtergrond en ook migratie spelen een rol en er zijn daardoor veel leerlingen die onder meer omwille van de taal afhaken. We hebben die vaststelling al gemaakt en proberen onze leraren navorming te geven zodat ze leren omgaan met kinderen die in zeer moeilijke omstandigheden leven."

Is het een oplossing om ze op school te houden totdat ze het getuigschrift behalen, zoals onderzoeker Ides Nicaise voorstelt?

"Dat is lastig. Het is niet evident om kinderen van een bepaalde leeftijd, pubers in feite, op een lagere school te houden. Toch ben ik daarvoor gewonnen, mits de schoolorganisatie op de schop gaat. Laat ons, zoals in Denemarken, een groep van leraren verantwoordelijk maken voor een kind. Want de kloof tussen een vijftien- en een elfjarige is vaak te groot om door één leerkracht te worden overbrugd.

"De ambitie moet zijn om iedereen de eindmeet te doen halen.Al wil ik daaraan toevoegen dat we misschien ook te zeer zijn gefocust op diploma's. Waarom kennen we de zonder diploma uitgestroomde middelbare scholieren geen kwalificaties toe op basis van wat ze wel hebben geleerd? Geef hen toch iets mee, zodat ze een iets grotere startkans maken op de arbeidsmarkt. Dat zij op school afhaken, betekent immers niet dat deze jongeren niets hebben geleerd."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234