Woensdag 22/01/2020

Deden ze het of deden ze het niet?

BRUSSEL l De Friedmans waren een gewone Amerikaanse familie, tot Thanksgiving Day 1987. Dan valt de politie hun huis binnen om vader Arnold en zijn 18-jarige zoon Jesse te arresteren. De aanklacht? Pedofilie. De schuld? Tot op heden onbekend. Capturing the Friedmans schetst een onthutsend portret van het gebroken gezin.

door sarah theerlynck

Vader en zoon worden beschuldigd van het bezit van kinderporno en het misbruiken van de tientallen jongetjes die Arnold computerles gaf, in zijn kelder (!). Er ontketent zich een ware heksenjacht tegen de "viezeriken" en het gezin valt door de grote druk uit elkaar. Arnold en Jesse blijven erbij dat ze onschuldig zijn, maar zien zich - met de doodstraf als het zwaard van Damocles boven het hoofd - gedwongen schuldig te pleiten. In de gevangenis pleegt Arnold zelfmoord.

Misschien nog het vreemdste aan de hele zaak is dat de huiscamera ongestoord bleef draaien. Vader Friedman was al vroeg begonnen met zijn gezinsleven op beeld vast te leggen. Nu maakten de verjaardagsfeestjes en vakantie-uitstapjes plaats voor hoogoplopende ruzies en emotionele scènes. Zoals die waarin moeder Elaine haar man ervan probeert te overtuigen alle schuld op zich te nemen zodat zoon Jesse vrijuit kan gaan. Of die waarin zij zich plots laat ontvallen dat "ze vroeger een gezin waren". Wanneer spreek je over je gezin in de verleden tijd?

Documentairemaker Andrew Jarecki kreeg een schat in handen toen David hem zijn familiefilmpjes gaf. Jarecki wilde een documentaire maken over clowns en kwam zo in contact met Silly Billy, een beroemde partyclown die zelfs de kroost van Susan Sarandon en Eddie Murphy mocht verblijden. Maar Silly Billy droeg een groot geheim met zich mee, dat de documentairemaker hem na lange gesprekken ontfutselde. Silly Billy bleek David Friedman.

Capturing the Friedmans is een mix van de door David gemaakte beelden en interviews met de betrokkenen. Jarecki's debuut bleek een schot in de roos. De documentaire werd overladen met prijzen en bracht het pedofilieschandaal opnieuw onder de aandacht. Jesse Friedman, ondertussen vrijgelaten, voelt zich gesterkt door de documentaire en wil de zaak heropenen. Intussen maakte hij samen met David de documentaire Jesse's Last Night, een soort 'Capturing the Friedmans bis', met de beelden van de laatste vijftien uur vooraleer hij naar de gevangenis gaat.

Capturing the Friedmans, Canvas, 23.10

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234