Vrijdag 04/12/2020

Deckers & Ornelis

'Ik denk dat wij vooral de trend van de spontaniteit hebben gezet. We zijn onszelf achter de micro en hangen niet de presentator uit'

willen het gesprek aan de koffieautomaat voor zijn

Vilvoorde

Eigen berichtgeving

Hans Van Goethem

Het is amper tien over vijf wanneer we donderdagochtend in een onder sneeuw bedekt Brussel de eerste bus richting Vilvoorde nemen. Een pijnlijk vroeg uur, maar voor Erwin Deckers en Sven Ornelis is het al bijna vijf jaar dagelijkse kost. "Al vragen we ons weleens af hoe we dit volhouden", zegt Ornelis. "Eigenlijk iedere morgen wanneer de wekker piep-piep-piep schreeuwt."

Eerst nam het duo bij Radio Donna de ochtendfakkel over van Michel Follet en na acht maanden volgde het toenmalig programmadirecteur Bert Geenen naar Q-music, de landelijke commerciële zender waarmee de Vlaamse Mediamaatschappij zich op de radiomarkt begaf. Drie en een half jaar later kun je niet meer om Q-music heen. Uit de recentste luistercijfers blijkt zelfs dat de commerciële zender een spectaculaire sprong naar een marktaandeel van 11,2 procent gemaakt heeft en nu even groot is als Radio 1.

Bij dat succes speelt de D&O-ochtendshow een doorslaggevende rol, de ochtend is immers de prime time voor radio. Na vijf jaar runnen Deckers en Ornelis het langst nog lopende ochtendprogramma, dat inmiddels een voorbeeld is geworden voor de andere radiozenders. "Ik denk dat wij vooral de trend van de spontaniteit hebben gezet", zegt Erwin Deckers. "We zijn onszelf achter de micro en hangen niet de presentator uit. Dat zie je nu veel vaker, al doet ieder zijn eigen ding. Wim Oosterlinck van Studio Brussel vind ik bijvoorbeeld vooral een straffe dj. Hij bespeelt ook een andere markt dan wij."

Deckers heeft het inmiddels tot programmadirecteur van Q-music geschopt, maar zelf hij kan niet kiezen welke plaatjes hij aan elkaar praat. "De playlist wordt uitgewerkt door een computerprogramma, niet door de presentatoren, want anders lopen al die persoonlijke smaken toch maar door elkaar", zegt de programmadirecteur van de zender die muziek boven het woord verkiest. "Of we onszelf een verbale tijdslimiet opleggen? We kijken niet op de klok maar gaan op ons gevoel af. Je moet zelf merken wanneer je saai begint te worden. Een gave waar we nog steeds aan werken. (lacht)"

Wanneer de vierkoppige D&O-ploeg, het duo zelf met nieuwslezeres Maite en redactrice Tine, de nog lege Q-music-redactie na het doornemen van de ochtendbladen om zes uur ruilt voor de studio kiest de computer voor Mick Jaggers en David Bowies versie van 'Dancing in the Street' om de eerste Q-luisteraars wakker te schudden. Tussendoor waarschuwt het duo voor de hevige sneeuwval. Nu al weten ze dat deze uitzending gedomineerd zal worden door verkeersberichten. Uitgerekend na een item over de speeches van premier Verhofstadt en president Bush weerklinkt 'Everybody Wants To Rule The World' van Tears for Fears. Toeval? Deckers grijnst mysterieus als we er hem op wijzen.

De uitzending van donderdag barst van de politiek. Naast het Bush-nieuws blijkt op de voorpagina's dat Koen Crucke in een opwelling de politiek vaarwel heeft gezegd en Vlaams minister Kathleen Van Brempt (SP.A) mag via de telefoon uitleggen waarom ze de argeloze Vlaming bestookt met 'Vrouwen die geld verdienen zijn gevaarlijk'-slogans. "Al zit het programma vol met politici dan nog zal het nooit politiek geladen zijn want we pakken ze aan als alle andere mensen", zegt Ornelis. "We kiezen voor politiek getinte onderwerpen als het iets is waar de mensen mee bezig zijn", voegt Deckers toe. "De dingen waarover ze het straks zullen hebben aan de koffieautomaat. Die willen we net voor zijn."

Ook uw dienaar ontsnapt er niet aan om in het programma vermeld te worden. "Er bevindt zich een louche uitziend type, een journalist in de studio", deelt Deckers zijn luisteraars mee. Bij Deckers en Ornelis staat de deur altijd open, legt hij tussen twee items door uit. "Zo krijgt de luisteraar het gevoel dat hij deel uitmaakt van het programma, waarvan hij de inhoud mee kan bepalen. Woensdag belde iemand ons op met het bericht dat sommige van de zogenaamde vallende sterren, die verwittigen voor snelheidscontroles, nepberichten van de politie zijn. We waren met een rist bellers meteen voor een hele uitzending vertrokken."

Naast items uit de ochtendkranten en de nieuwsoverzichten valt er tussen de nummers door ook het een en ander te winnen. Wedstrijden zijn immers een van die troeven waarmee Q-music in zeer korte tijd tot een succes wist uit te groeien. Wie vandaag wint, kan onder meer een week lang een Toscaans hotel helemaal alleen inpalmen of 2.300 euro rijker worden. Daarvoor moet je een door een kind verbasterd liedje juist weten te raden. Of je goed of fout zit maken Deckers en Ornelis, in hun met flatscreens en hoogtechnologisch volgestouwde studio, duidelijk met een antiek hotelbelletje en een speeltje dat loeit.

Winnen doet donderdag niemand en het duo maakt sommige meespelende luisteraars ook ongewild wat armer door samen een gsm-dienst uit te proberen die liedjes weet te herkennen. Zelfs 'Ik heb hele grote bloemkolen' van Andre van Duin kent voor de belcomputer geen geheimen.

Tussendoor gaat het viertal ook op zoek naar mensen die ze in de loop van het programma willen opbellen, maar dat loopt niet altijd van een leien dakje. Koen Crucke is wat geschrokken van de proporties die zijn opwelling op de voorpagina's heeft aangenomen en geeft liever geen commentaar. Dan maar op zoek naar de man die ontdekt heeft dat je lastige konijnen uit hun pijp kunt verdrijven als je die volpropt met mensenhaar. Redactrice Tine kent alleen zijn voornaam, Piet, en belt daarom zijn hele gemeente af, van de krantenwinkels tot de plaatselijke voetbalclub. Zonder succes.

"Niet erg, we weten dat het niet iedere keer lukt om zo vroeg en in zo'n korte tijd een leuk telefoontje te versieren", zegt Deckers. "Iedere avond leggen we vooraf een scenario vast maar het programma kan ook totaal uit de hand lopen en een totaal andere kant opgaan." Het werkvolk komt langzaamaan de Q-redactie binnengesijpeld als het er om negen uur voor de vier op zit. "We doen de D&O-show al een hele tijd met dezelfde kleine ploeg, er is nauwelijks verloop", aldus Deckers. "We selecteren dan ook mensen die dit echt graag doen, zo vroeg radio maken. Anders hou je het niet vol."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234