Zaterdag 17/04/2021

'Decamerone' van Boccaccio

undefined

vertaald door Frans Denissen, NRC Handelsblad, 28 november

"De vertaling is, zoals gezegd, uitmuntend. Als er een min bij de tien moet, is het omdat Denissen de tekst soms leuker wil maken dan hij is. Maar de kleine afwijkingen van het origineel zijn vrijwel altijd in de geest van Boccaccio en maar zelden onnodig (zoals het vervangen van showing door telling, zoals in 'ze snauwden' voor 'ze vroegen'). Tegenover Dantes Goddelijke komedie staat dus Boccaccio's 'Komedie van het leven', een bijbel van het aardse paradijs dat Italië nog altijd kan zijn, voor wie een oogje toe kan knijpen voor de ellende. Boccaccio's relaas van de heer des huizes die zijn vrouw betrapt met een jongeling en, omdat hij ook zelf eigenlijk meer van jongens houdt, voorstelt om er dan maar een ménage à trois van te maken, is een voorbeeldige illustratie van de opportunistische schranderheid die Boccaccio's Italianen de lezer als ideaalbeeld voorspiegelen en waarbij de werkelijkheid natuurlijk, hoe kan het ook anders, ver achterblijft."

'Da Pompei a Roma'

in Brusselse KMKG, NRC Handelsblad, 22 november

"Voor historisch geïnteresseerden, die onder meer aansprekende animaties van huizen en stadsgezichten voorgetoverd krijgen, is Da Pompei a Roma de moeite waard. Voor kunstliefhebbers is de expositie een verrassing. (...) Beeldschoon zijn de vondsten uit het Huis van het Eeuwfeest, een van de grootste woningen in Pompeji: een levendig fresco van de wijngod Bacchus aan de voet van de Vesuvius, en een rechthoekig mozaïek van een kleurig Medusa-hoofd, ingekaderd door twee zwartwitlandschappen en geometrische versieringen. Maar het is de menselijke maat die de tentoonstelling echt bijzonder maakt. Bij ieder van de dertig vindplaatsen die uitgelicht worden, is ruim aandacht voor de slachtoffers."

Tentoonstelling 'Partners'

door Chris Dercon in Haus der Kunst, München de Volkskrant, 1 december

"De nu 45-jarige Belg vertrok begin 2002 mopperend uit Nederland, waar hij weliswaar werd geprezen om zijn bevlogenheid, maar ook veel kritiek oogstte. Als directeur van het Boijmans kampte hij met luidruchtige conflicten met de museumstaf, een verbouwing die eindeloos duurde en tegenvallende bezoekerscijfers. Tenslotte werd Dercon in 2002 door de gemeentepolitiek bekritiseerd vanwege zijn keuze voor het beeld van een knielende en biddende Hitler. Een werk van de Italiaanse enfant terrible Maurizio Cattelan. In het door Hitler verwoeste Rotterdam is zoiets 'smakeloos', vond de politiek. (...) Datzelfde spottende beeld krijgt op dit moment positieve reacties in het Haus der Kunst, het gerenommeerde tentoonstellingsoord in München waarvan Chris Dercon sinds deze lente directeur is. Het navrante is dat Hitler dit gebouw liet neerzetten en er vijf keer toespraken over kunst hield."

Ons land stuurt zijn zonen en dochters onverdroten de wijde wereld in. Soms worden ze in den vreemde overladen met lof, soms zijn pek en veren hun deel. In 's Lands Glorie brengen we verslag uit van hun artistieke wedervaren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234