Woensdag 12/05/2021

Debutant publiceert vervolg op ‘The Catcher in the Rye’

De Zweeds-Amerikaanse debutant David California heeft het aangedurfd om een vervolg te schrijven op de cultroman The Catcher in the Rye (1951) van de intussen 90-jarige J.D. Salinger. In het bij de kleine uitgeverij Windupbird Publishing verschenen 60 Years Later: Coming through the Rye voert hij Holden Caulfield op als 76-jarige, die intussen in een bejaardentehuis woont en in gedachten door zijn verleden in New York doolt. Bij Salingers The Catcher in the Rye was Caulfield een dwarse, lamlendige zestienjarige puber. Ook J.D. Salinger zelf, een gepatenteerde kluizenaar, figureert in het boek, dat aan hem is opgedragen: “To... the most terrific liar you ever saw in your life.” Salinger dubt in het boek over wat hij met Caulfield moet aanvangen en mijmert dat Caulfield net is “als een stuk papier waarop je eens een verhaal bent begonnen, maar dat je toen in een doos hebt gestopt en diep onder de grond hebt begraven. Nu, 60 jaar later, graaf je de doos op en ga je verder met je verhaal waar je laatste zin eindigde.” California zegt dat hij “zeer respectvol” wilde blijven ten aanzien van Salingers en Caulfields status als Amerikaanse iconen, maar dat Caulfield “een langer leven dan dat van een zestienjarige verdiende”. Salinger heeft geen toestemming gegeven voor de sequel. “Misschien is hij boos, maar ik hoop dat het hem plezier doet, al wil ik hem niet uit zijn kluizenaarschap lokken”, aldus California. Salinger leeft sinds het succes van The Catcher in the Rye geheel teruggetrokken in Cornish, een stadje in New Hampshire. Sinds 1965 heeft Salinger niets meer gepubliceerd, wat zijn status als cultauteur alleen maar vergrootte.

Filosoof Cioran flirtte met Hitler

Nihilisme en misantropie: dat waren de handelsmerken van het denken van de Frans-Roemeense schrijver E.M. Cioran (1911-1995), die in 1941 in Parijs terechtkwam en een van de invloedrijkste filosofen van de twintigste eeuw werd. Toch was hij altijd zwijgzaam over zijn ‘zwarte’ verleden. Steeds meer documenten tonen intussen aan hoezeer hij in de jaren dertig bewondering koesterde voor de denkbeelden van Adolf Hitler. In Frankrijk is ophef ontstaan over een uit het Roemeens vertaalde tekst van Cioran uit 1935, Transfiguration de la Roumanie, waaruit ondubbelzinnig zijn enthousiasme voor de nazi’s blijkt, evenals zijn ultranationalisme en zijn voorliefde voor de Roemeense fascisten. Die stonden onder leiding van Corneliu Codreanu en predikten een cultus van het geweld. Ciorans extreem rechtse sympathieën borrelden vooral op toen hij beursstudent was in Berlijn en er lessen volgde bij Heidegger. “Iemand die tussen zijn twintigste en zijn dertigste niet het fanatisme, de woede en de mateloosheid onderschrijft, is een imbeciel. Men is pas liberaal uit vermoeidheid”, luidde het. In de Franse media wordt de tekst druk becommentarieerd door filosofen en schrijvers als Alain Finkielkraut en Philippe Sollers. De teneur is dat het om “een jeugdzonde” gaat maar er is ook ontsteltenis over een aantal virulent antisemitische passages. En waarom heeft Cioran er altijd slechts versluierd allusie op gemaakt? Sollers schrijft dat Cioran steeds een “messianistisch trekje” heeft gehouden, zij het later als “messias van de wanhoop”.

Recensent beboet voor negatieve recensie

In de Zuid-Russische provincie Dagestan heeft een districtsrechtbank een journalist van een lokaal dagblad veroordeeld tot het betalen van een compensatie van ca. 1.000 dollar aan een auteur. Die was niet opgezet met een negatieve recensie van zijn boek en had de recensent voor de rechtbank gedaagd. De auteur betoogde dat hij en zijn familie “mentaal geleden” hadden door de tekst en dat zijn professionele reputatie naar de vaantjes was. De schrijver kreeg last van hoofdpijn, steken in de borst en een hoge bloeddruk. Hij had zelfs het equivalent van 150.000 dollar schadevergoeding gevraagd. Juristen zijn verbijsterd over het vonnis, dat een “zeer gevaarlijk” precedent kan betekenen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234