Vrijdag 19/08/2022

debat over jonge auteurs van vreemde afkomst

Allochtone auteurs zijn populair in buitenland, maar in Vlaanderen staat men er niet voor open

'Er is gewoon even positieve discriminatie nodig'

Brussel

Eigen berichtgeving

Sofie Vanden Bossche

Er stroomt vers bloed door de literaire aderen van Vlaanderen. Onder die titel - Vers bloed - organiseerden de multiculturele vereniging Kifkif en de literaire organisatie Het Beschrijf zaterdag een avond gewijd aan de jonge allochtone auteurs die eindelijk zijn opgestaan in Vlaanderen. Chika Unigwe, Mustafa Kör, Saddie Choua en Kenan Serbest lazen voor uit hun werk en debatteerden met Tarik Fraihi en Ramsey Nasr over (het gebrek aan) allochtone auteurs in Vlaanderen.

"Hopelijk kunnen we debatten als deze snel overbodig maken", leidde Kifkif-voorzitter Tarik Fraihi de avond in. "Ik ben gechoqueerd dat ik, nu pas, de eerste ben", zei Chika Unigwe tijdens dat debat in het literatuurhuis Passa Porta. Deze maand bracht de Vlaamse die in Nigeria geboren werd De feniks uit, en was daarmee inderdaad de eerste allochtone auteur in Vlaanderen die een boek uitbracht. Terwijl schrijvers van vreemde origine in onze buurlanden al even het mooie weer maken, moesten we in Vlaanderen wat langer geduld hebben. Hoe komt dat?

"Nederlanders houden van exotische dingen. Een tijdje geleden vonden ze Vlaamse auteurs exotisch en dus hip, daarna waren het de allochtone auteurs", zei Antwerps stadsdichter Ramsey Nasr. "Bovendien is een aantal uitgeverijen zoals Vassallucci en De Geus actief op zoek gegaan naar schrijvers met zo'n achtergrond." In Vlaanderen zijn er geen uitgeverijen die die moeite doen. Volgens Tarik Fraihi staan ze er zelfs niet echt voor open: "In Nederland hebben uitgeverijen geen problemen met de nieuwe woorden en het taalgebruik van allochtone auteurs, integendeel. In Vlaanderen deinzen ze ervoor terug."

Tegelijk ligt dat debat moeilijk bij de betrokkenen. Saddie Choua bijvoorbeeld vond het vroeger raar dat ze niets kon lezen dat geschreven werd door een Marokkaan(se), maar wil zelf niet benaderd worden omdat ze Marokkaanse roots heeft. Op die manier worden schrijvers zoals zij niet als volwaardige auteurs beschouwd, maar steeds als allochtone auteurs, waarvan dan ook nog eens verwacht wordt dat ze meer maatschappelijk engagement in hun werk leggen dan autochtone auteurs.

Maar net zoals Kenan Serbest heeft Chika Unigwe daar dan weer minder problemen mee. "Er is gewoon even positieve discriminatie nodig", vindt ze. In ieder geval hebben allochtone schrijvers nog altijd een extra duwtje in de rug nodig op hun weg naar de literaire top. Daarom gaf Kifkif zaterdag ook het startschot van de tweede Kleur de kunst-wedstrijd, een literaire wedstrijd die onontdekte talenten wil doen bovendrijven. Vorig jaar kaapten Saddie Choua en Kenan Serbest respectievelijk de eerste en de tweede prijs weg.

De feniks, de roman van een allochtone auteur waar Vlaanderen zo lang zat op te wachten, werd niet al te best onthaald. "De verwachtingen waren veel te hoog gespannen", zegt Tarik Fraihi. "Geef het toch de tijd om rustig op gang te komen. De dijk moet gewoon breken. Eens de eersten hun debuut hebben gemaakt, zullen de anderen volgen. Het zal nog even duren, maar ooit komt dat ook in Vlaanderen in orde."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234