Maandag 20/09/2021

Opinie

Debat bedrijfswagens is niet gebaat met afgunstretoriek

Een wagen op het autosalon, salariswagens zijn weer een hot issue door het voorstel van sp.a. Beeld ERIC DE MILDT
Een wagen op het autosalon, salariswagens zijn weer een hot issue door het voorstel van sp.a.Beeld ERIC DE MILDT

Egbert Lachaert is Kamerlid (Open Vld).

Na eerdere voorstellen van onder meer Open Vld is ook sp.a nu voorstander van een mobiliteitsbudget. Er zijn op het eerste zicht zelfs gelijkenissen tussen het voorstel van socialisten en liberalen. Beide partijen willen toelaten dat een werknemer de wagen kan omzetten in extra nettoloon. Onder de oppervlakte zijn er echter grote verschillen. Ook worden thema's zoals herverdeling en taxshift in het complexe debat betrokken, wat geen goed idee is als je echt vooruitgang wil boeken.

Sp.a verklaarde gisteren in De Morgen en Het Laatste Nieuws dat zij het fiscale voordeel van de bedrijfswagens wil afschaffen. Er moet meer herverdeeld worden over alle werknemers, klonk het. Leg dat maar eens uit aan de alleenstaande moeder die bovenop een bescheiden loon een bedrijfswagen onderhandelde, die ze naast voor haar professionele verplaatsingen ook gebruikt om de kinderen van school en naar de zwemles te brengen. Moet zij nu gaan herverdelen met een collega die geen wagen had onderhandeld?

Egbert Lachaert. Beeld Eric de Mildt
Egbert Lachaert.Beeld Eric de Mildt

Budgetneutraal

Een Twitter-discussie leert ons dat sp.a het zo niet bedoelt, zegt men. Zij wensen niet in te breken in bestaande lonen. De vraag dringt zich dan op hoe je het afgeschafte voordeel dan wel wil herverdelen over alle werknemers? Het is of het een of het ander. Tenzij je geld wil verdelen dat er niet is. Maar die gratis-illusie werd al eerder doorprikt. Een bijkomende taxshift kan ook niet blijvend de passe-partout zijn om én de pensioenleeftijd laag te houden, én de nettolonen hoger te maken én geen enkele besparing te moeten doen bij de overheid zelf.

Mijn partij is bij haar voorstel voor een mobiliteitsbudget uitgegaan van drie belangrijke voorwaarden: (1) bestaande (loon)afspraken niet verbreken, (2) mensen extra keuzevrijheid geven en (3) voor de overheid moet de oefening budgetneutraal zijn. Deze uitgangspunten zijn cruciaal om een hervorming te doen slagen. Ons vierde uitgangspunt is de vergroening van het bedrijfswagenpark, maar die laten we hier even buiten beschouwing.

Als je mensen de keuze geeft tussen een wagen en een nettoloon dat gelijk is aan de leasingwaarde van die wagen, verminderd met de belasting die op de wagen zou betaald worden, is het voor de werknemer budgetneutraal of hij nu een wagen of cash kiest. Zo bied je een echt incentive om bewuster mobiliteitskeuzes te maken. Zo kan de werknemer een echte keuze en kan hij of zij bewuster mobiliteitskeuzes maken.

Haalbaar en betaalbaar

Om de oefening ook voor de overheid budgetneutraal te maken, moet je remmen inbouwen zodat loon niet zomaar kan gecompenseerd worden door het nettomobiliteitsbudget. Waarom zouden werkgevers immers nog een hoog brutoloon betalen als ze een deel van dat loon kunnen omzetten in een lager belaste nettovergoeding? In ons voorstel kunnen alleen 'structurele' en bestaande bedrijfswagengebruikers de wagen omzetten in cash. Voor diegenen die vandaag geen wagen hebben, willen ook wij een nettomobiliteitsbudget uitbouwen, maar dat moet geleidelijk aan groeien.

Wij werken dus aan een hervorming die haalbaar en betaalbaar is én milieu- en mobiliteitsvriendelijkere keuzes stimuleert. Het heeft geen zin de mensen op de mouw te spelden dat je iedereen extra geld kunt geven door de afschaffing van bedrijfswagens. Dat kan alleen door de eigenaars van zo'n wagen te onteigenen, want die wagen is tot nader order een deel van het loon. Met ideologische loopgravenstellingen of budgettaire hocus pocus rijden we ons even vast als in de dagelijkse files.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234