Woensdag 27/10/2021

Dead Man Ray brengt mooie kittelsessie in Londen

'Iejen, twieje, draa, vier. Tegen dat we gedaan hebben, kennen jullie dit allemaal uit het hoofd.' De Londense wijk Camden werd vorige week een heel klein beetje Berchem omdat Dead Man Ray zichzelf en zijn muziek kwam voorstellen aan het Britse publiek.

Londen

Van onze medewerker

Gerrie Smits

Dat groepen als Soulwax en Millionaire in Engeland voet aan de grond kunnen krijgen is niet echt een verrassing. Voor Dead Man Ray is dat minder vanzelfsprekend. Hun muziek is minder toegankelijk, minder rock en net iets donkerder. En Engeland blijft nog steeds het land waar Coldplay nationale helden zijn en fletse groepen als The Libertines uitgeroepen worden tot de redders van de Britse rock. Het is dan ook al een kleine overwinning dat Cago in de Britse winkels ligt. Misschien dat het zinnetje 'recorded by Steve Albini' daarbij geholpen heeft, maar feit is dat de plaat ook goede recensies krijgt. Recensenten van belangrijke bladen als Q ('a charming debut') en Mojo ('prairie-remote beauty to get deeply lost in') gaven de plaat vier sterren en de groep werd uitgenodigd om een sessie te doen voor BBC Radio 6.

"Dat maakt de trip al geslaagd", vertelt Daan Stuyven ons voor de showcase. "Een paar uur met zo'n BBC-bezoekersbadge rondlopen heeft wel iets. Uiteraard heb ik geprobeerd die mee te pikken, maar helaas heb ik ze moeten afgeven."

Stuyven voelt zich duidelijk goed, maar is hij bereid om 'ervoor te gaan' en Engeland te veroveren? Uiteindelijk hangt er toch een zelfdestructief sfeertje rond Dead Man Ray. Rudy Trouvé stopte met dEUS toen de groep te bekend werd en Stuyven gaf zijn carrière als succesvol grafisch ontwerper op voor de onzekerheid van de muziek.

Stuyven lacht: "We hebben al die kinderziekten meegenomen en daar bij Dead Man Ray volwassen ziekten van gemaakt. We hebben nog altijd een enorme relativering tegenover de buitenwereld, als defensiemechanisme om de groep bijeen te houden. Dus grote ambities hebben we nog steeds niet. Deze showcase is niks meer en niks minder dan een kittelsessie. Wij hebben geen aangeboren neigingen om dit eiland te veroveren. Trouwens, als ik moet kiezen tussen Frankrijk of Engeland, kies ik zeker voor Frankrijk. Het is plezant een smartass te kunnen overtuigen, maar ik ga liever tussen een warm volk zitten."

"Eerlijk gezegd vind ik het een verrassing dat ze hier in Dead Man Ray kunnen inkomen. Want onze muziek heeft te maken met een bepaald soort donkerte, die blijkbaar beter werkt in Duitsland of Oostenrijk. In Frankrijk lukt het ook als er wat uitleg bij is. Maar hier hebben ze toch meer een, hoe zal ik het zeggen, gevoeligheidsfobie, ze kunnen niet zo goed met hun emoties om. Dus ik denk dat ze ons nogal snel jeanetten zullen vinden."

Maar dat viel allemaal goed mee. Op het zolderzaaltje van de Barfly werkte de groep zich door een sterke set. De opkomst was verre van groots, ook al omdat Manchester United dezelfde avond tegen Real Madrid speelde, maar de vijftig mensen die er wel waren, luisterden opvallend aandachtig en lieten de donkere schoonheid van Dead Man Ray over hen nederdalen. De groep stond met plezier te spelen en 'Centrifugitives' en 'Short Term Investments' creëerden een warme gloed in het zaaltje. Stuyvens cryptische Engels en soms surreële bindteksten maakten het nog gemoedelijker.

"Ik vermoed dat ik straks op mijn bakkes zal gaan met mijn bindteksten", vertelde hij ons vooraf. "De rest van de groep verwijt mij wel eens dat ik veel van Daan meebreng in Dead Man Ray en dat ik te veel babbel tussen de nummers. Zij vinden dat we het gewoon cool moet spelen. Maar ik heb het daar moeilijk mee, want ik praat graag met mensen. Ik wil ze het gevoel geven dat we appreciëren dat ze speciaal voor ons gekomen zijn."

En het moet gezegd: die woensdagavond droeg het bij tot de warme sfeer en zorgde het ervoor dat de mensen mee waren. Bij de afsluiters 'A Single Thing' en de schitterende single 'Landslide' waren er zelfs mensen aan het dansen. Stuyven en co. beperkten zich ook niet tot de recentste plaat, de enige die in Engeland uit is, maar haalden net zo goed klassiekers boven. Tijdens een noisy versie van 'Woods' zagen we mensen goedkeurend meeknikken en als bisnummer liet Dead Man Ray het publiek kennismaken met 'Beegee', het eerste nummer van de eerste cd.

Inderdaad, bisnummers. Het is op Londense zolders als deze niet vanzelfsprekend, maar Dead Man Ray slaagde erin een gevoelige snaar te raken. Na het concert zagen we mensen affiches van de muur trekken en Neil, een Belgen-freak die op elk Londens concert van elke Belgische groep te zien is, vertelde ons dat ze zijn goedkeuring kregen.

"Het was hard werken", gaf Stuyven achteraf toe in de 'backstage' area, een kamertje van letterlijk één vierkante meter klein. "Twintig minuten voor het concert zat ik in dit kot wat te wachten en opeens kreeg ik een heel ongewoon gevoel. Maar na twee nummers was die vreemde vibe weg. Het zat goed en uiteindelijk waren de mensen wel mee." Of Dead Man Ray in Engeland de nieuwe Coldplay zal worden valt te betwijfelen, maar met hun eerste concert brachten ze alvast een warm stukje België naar Londen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234