Vrijdag 27/01/2023

De zwerflust van zes personages

Duitsland zond Auf der anderen Seite van de Turks-Duitse filmmaker Fatih Akin in als kandidaat voor de Oscar van de beste buitenlandse film. Iets dat pakweg tien of twintig jaar geleden nog ondenkbaar was. Net als het feit dat de zoon van een Turkse immigrant professor Duitse literatuur aan een Duitse universiteit zou worden.

De academicus in kwestie is hier Nejat Aksu (rol van Baki Davrak), die in de loop van het verhaal zijn vader Ali (rol van de bekende Turkse acteur Tunsel Kurtiz) een boek cadeau doet van de Turks-Duitse schrijver Selim Özdogan. Het is een roman over een generatieconflict. Dat is Auf der anderen Seite dus ook. Dat en nog veel meer.

De plot van Auf der anderen Seite is complex, maar zeker niet nodeloos ingewikkeld. In essentie volgen we de diverse emotionele en relationele perikelen van twee Duitse en vier Turkse personages, namelijk een vader en zijn zoon en daarnaast twee moeders en hun respectievelijke dochters. Die protagonisten zullen door de meest uiteenlopende omstandigheden met elkaar in contact komen. Even verschillend zijn ook hun motieven om op een bepaald moment van Duitsland naar Turkije te reizen. Of vice versa. Zo vlucht de politiek geëngageerde Ayten (rol van Nurgül Yesilcay) vanuit Istanbul met een vals paspoort naar Duitsland, omdat ze in haar eigen land door de politie opgespoord wordt. Van haar kant reist Susanne Staub (rol van Fassbinder-muze Hanna Schygulla) naar Turkije om uit te zoeken wat er met haar dochter aan de hand is. Eerder was de literatuurprofessor Nejat ook al op het vliegtuig richting Istanbul gestapt om het stoffelijk overschot van de overleden prostituee Yeter (rol van Nursel Köse) naar haar geboorteland terug te brengen.

De dood is op bepaalde momenten een belangrijke medespeler in Auf der anderen Seite. Eén van de ongewone stijlmiddelen die filmmaker Fatik Akin in zijn scenario heeft aangebracht, is het feit dat de dood van enkele personages reeds wordt aangekondigd nog vooraleer ze goed en wel geïntroduceerd werden. "De dood is de enige zekerheid die we hebben in ons leven", zegt Akin daarover in het interview. "De verrassing van hun dood is niet belangrijk, maar wel wat er nadien gebeurt. De gevolgen van hun dood."

De thema's die in deze ensemblefilm met elkaar kruisende verhaallijnen worden aangestipt, zijn even talrijk en uiteenlopend als de protagonisten. Het resultaat is een boeiende mozaïek van menselijke interactie, culturele observaties en evoluerende samenlevingen. De nadruk blijft altijd wel bij de personages en hun zoektocht naar liefde.

Zo nu en dan doet de vertelstructuur iets te geforceerd, want toch wel erg 'toevallig' aan, maar het eindresultaat is hoe dan ook een interessant, persoonlijk en filmisch goed vormgegeven statement van een gedreven filmmaker. De visuele stijl is minder flamboyant dan in zijn rauwe doorbraakfilm Gegen die Wand. Het is geen harde klap in de maag of tegen het hoofd, maar richt zich eerder en zonder overdreven sentimentaliteit op het onrustige, verwarde hart.

JJJ

Regie Fatih Akin Vertolking Baki Davrak, Nurgül Yesilcay, Hanna Schygulla, Tuncel Kurtiz, Patrycia Ziolkowska, Nursel Köse

Land Duitsland Speelduur 122 minuten

Voor liefhebbers van boeiende auteursfilms over actuele thema's Te mijden door wie liever hapklare filmbrokken voorgeschoteld krijgt

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234